Kjenner på sinne og frustrasjon:
- Det er utrolig frustrerende å ikke bli hørt
Marit Olsen og Jan Erik Vesterås reagerer på at deres innspill ikke blir hørt angående sikringsgjerdet som bygges på Saltfjellet. De ber om et lovlig krysningspunkt for å ikke måtte gå betydelig lengre for å komme seg til familiehytta.
SALTDAL: Paret hevder at Saltdal kommune og Bane NOR ikke lytter til deres bekymringer.
- Frustrerende
Hensikten med gjerdet er å bedre sikkerheten på jernbanen ved å bygge en barriere mot uønsket trafikk av folk, dyr og kjøretøy, over skinnene.
Marit Olsen og Jan Erik Vesterås er i utgangspunktet enig i at sikringsgjerdet er et godt sikkerhetstiltak, men stiller seg samtidig sterkt kritiske til at det ikke planlegges flere krysningspunkter.
De mener også at innspill som de og flere andre har sendt inn, ikke har blitt hørt og tatt hensyn til av verken Saltdal kommune eller Bane NOR.
- Det er utrolig frustrerende å ikke bli hørt og tatt hensyn til, sier Vesterås.
Lengre vei til hytta
Parets hytte ligger om lag to og en halv kilometer nordover fra overgangen nord for Lønsdal stasjon. På vestsiden av jernbanesporet. Området kalles Lønsdalslia. I samme område ligger også to andre hytter.
Paret forteller at de i alle år har kunnet krysse jernbanen ved pukkverket, like nord for Lønsdal stasjon, men når sikringsgjerdet kommer opp så vil denne overgangen bli borte.
- Når sikringsgjerdet kommer opp blir vi henvist til å bruke en kulvert som vil ligge sør for stasjonen. Da blir det i luftlinje 500 meter fra nåværende krysningspunkt, men det er 8- 900 meter fra parkeringsplassen til kulverten, og så må man regne inn terrenget, forklarer Vesterås.
Til tross for gjentatte innspill til Saltdal kommune og klage til Statsforvalteren med ønske om en ekstra overgang nærmere hyttene, så opplever paret at de ikke blir hørt.
- Vi mener det må være mulig å lage et ekstra krysningspunkt langs jernbanen, slik at veien til hytta ikke blir unødvendig lang.
Føler seg ikke hørt
Paret forteller at de kjenner på mye sinne og frustrasjon på grunn av saksbehandlingen.
- Vi går i dag til hytta med tunge sekker og ser store problemer om veien blir enda lengre. Det har heller aldri vært noe tema fra Bane Nord og Saltdal kommune at hyttens verdi forringes ved plassering av sikringsgjerdet ved hytten og lengre hyttevei, sier Vesterås og legger til:
- Det vi har bedt om er et lovlig krysningspunkt nord for Lønsdal stasjon, men det vil verken Saltdal kommune eller Bane NOR høre på.
Ikke alene
Paret hevder at de ikke er alene om å bruke dagens krysningspunkt, og forklarer at det ligger et stort hyttefelt nord for Lønsdal stasjon på østsiden av sporet som også bruker dette stedet til å krysse jernbanen.
- I dette hyttefeltet ble det i sin tid lagt ut 59 tomter. Av disse kom 14 hytteeiere med innspill på sikringsgjerde, og av disse var det 11 som vil ha et krysningspunkt der vi har det i dag. Dette er det ikke tatt hensyn til, sier hevder Olsen.
- Alle disse hytteeierne med familier og vi tre på vestsiden har brukt denne overgangen for å komme seg ut i naturen og til hyttene. Mange går tur nordover langs stien, andre drar på bærtur og jakt eller fisketur i området. Nå er alle tvunget til å gå sørover til kulverten for å komme seg ut i terrenget, legger Vesterås til.