Nå blir det nye ladepunkter:
- Denne etableringen er viktig
- Dette befester Fauske som transportknutepunkt og er viktig for å utvikle samarbeidet om elektrifisering i regionen, sier adm. dir. Øystein Skaland i ISE.
FAUSKE: Nylig ble det klart at Bodø Energi og Indre Salten Energi mottar Enova-midler til etablering av ladepunkter for tungtransport.
Bodø Energi skal bruke tilskuddsmidlene til å sette opp ladepunkter i Bodø havn, mens ISE skal etablere ladepunkter på Fauskemyra.
- Det at Bodø Energi og ISE har funnet sammen om lading av tungtransporten på de to viktigste lokasjonene i Salten, er et vendepunkt i elektrifiseringen av landbasert transportnæring i regionen, sier Øystein Wik, strategidirektør i Bodø Energi.
Viktig etablering
Administrerende direktør i ISE Øystein Andreas Skaland er svært glad for at man nådde opp i konkurransen og befester Fauske som et viktig transportknutepunkt langs E6.
- Denne etableringen er viktig for å utvikle samarbeidet om elektrifisering i regionen, og for industriområdet på Fauske, sier han i en felles pressemelding fra de to selskapene.
Milepæl for regionen
Ladepunktene som skal etableres på Bodø Havn og Fauskemyra, er et viktig skritt mot en grønnere transportsektor i regionen.
Disse ladepunktene vil bidra til å redusere utslippene fra tungtransport og styrke regionens posisjon som en pådriver for bærekraftig utvikling.
Dette markerer en milepæl i regionens arbeid med å elektrifisere tungtransporten og styrker samarbeidet mellom Bodø Energi og Indre Salten Energi.
Med etableringen av ladepunktene i Bodø havn og på Fauskemyra legger selskapene til rette for en mer bærekraftig og fremtidsrettet transportsektor i Salten.
Bra for de små
- Det er ikke alle som har muligheten til å lade i bakgården sin slik som vi, så for de mindre selskapene og de som driver for seg selv, vil dette være det som gjør at flere tar overgangen fra fossil til nullutslippskjøretøy, sier Stig Brunes, daglig leder i Veinor.
For Veinor er dette et valg de har tatt, å bruke nullutslippsmaskiner der de kan.
Har el-lastebiler
Veinor leide to elektriske gravemaskiner ble brukt i Sjøgata-prosjektet men med varierende suksess.
Deres erfaring med elektriske lastebiler har imidlertid vært meget positive, spesielt siden sjåførene setter pris på en stillere arbeidsplass, noe som gir dem bedre arbeidsdager.
- Det er også noe av grunnen til at vi i dag henter ut vår andre elektriske lastebil, sier Brunes.
- Hatt få problemer
Brunes understreker at hovedutfordringen med elektriske lastebiler er at de er dobbelt så dyre som tradisjonelle lastebiler og tar litt mindre last.
Men rekkevidden har de hatt lite problemer med, og det har kun vært på de kaldeste dagene at de har måttet benytte lynlading i løpet av dagen.
Da har de opplevd at anleggene med lynlading har vært laget for personbiler og ikke tilrettelagt for lastebiler.
- For oss vil det å kunne bruke lynladeanlegg tilrettelagt for lastebiler være en fordel de gangene vi har bruk for den type lading, sier Brunes.
Mer effektivt
Med disse nye ladepunktene, som er spesielt tilrettelagt for lastebiler, ser Veinor frem til en enklere og mer effektiv drift, og håper at flere selskaper vil følge deres eksempel i å ta i bruk nullutslippsløsninger.
Dette markerer et viktig steg i retning av en grønnere transportsektor i Salten-regionen.