RESTAURERER. Det er fundamentet under gammel-butikken på kaia på Sand de to yrkesfagelevene fra Normandie i Frankrike, Paul Kerivel (17) (t.v.) og Bednjamin Minerbe (18) restaurerer. Nå skal de være med på å bytte ut både skråstag, påler og slisker. Foto: Ole Kristian Andreeassen
RESTAURERER. Det er fundamentet under gammel-butikken på kaia på Sand de to yrkesfagelevene fra Normandie i Frankrike, Paul Kerivel (17) (t.v.) og Bednjamin Minerbe (18) restaurerer. Nå skal de være med på å bytte ut både skråstag, påler og slisker.

Yrkesfagelever fra Normandie bygger kai på Sand i Skjerstad

- Vi har aldri sett noe som dette.

Publisert Sist oppdatert

SKJERSTAD: De to yrkesfagelevene, Paul Kerivel (17) og Benjamin Minerbe (18) fra Normandie i Frankrike har nå sitt livs opplevelse. I praksis-perioden er de på Sand (Hoset) for å jobbe med å restaurere fundamentet under gammel-butikken på brygga.

- Vi elsker få være her på Sand og har aldri sett noe som ligner på denne brygga, sier de to,

- Helt topp

Egentlig er de fire ungdommer som skal jobbe på gammelbrygga, men to var i Bodø da vi var på besøk

- Nå er vi innlosjert på campingen i Misvær, og det er bare helt topp, sier de to ungdommene.

Mer praksis

Yrkesfag i Frankrike baserer seg mye på praksis-perioder under utdannelsen. Det er bakgrunnen til at de to ungdommene har havnet på Sand i Misværfjorden.

Lena Sæthre fra Bodø er koordinator i prosjektet. og er den som holder i trådene når brygga og butikken restaureres.

- Det er fundamentet under gammelbutikken som skal skiftes ut, både skråband, påler og slisker, forteller hun.

Dugnad

Med seg i prosjektet har hun fått med seg håndverkerne, Harald Bergquist og Daniel Bakke fra Bygningsvern-prosjektet.

Prosjektet har et budsjett på 190.000 kroner. I tillegg gjøres mye arbeid på dugnad.

Påkjenning

I riktig gamle dager ekspederte man «lokalen» her, med småbåt i mørke og uvær. Det var en påkjenning både for de som jobbet her, de reisende og for varene.

Forholdene for å bygge kai i forbindelse med brygga var gode, og i 1922 ble prosjektet igangsatt. Kaia ble oppført av tømmer, og kunne tas i bruk senhøsten 1922, rett nok uten at havnemyndighetene hadde rukket å godkjenne arbeidet.

Kostnadene til kaibygging, vel tre tusen kroner ble dekt av egne midler.

Båttrafikk

Sand var mellomkrigstiden et sentralt sted i fjorden. Båttrafikken dominerte alt av transport, enten det var lokalbåten som anløpte stedet på ruta mellom Bodø og Rognan, eller det var «ferga» som hadde sin avgang fra Breivik om morgenen.

Den var innom alle de viktige stedene i Misværfjorden og på nordsida før den returnerte til Breivik om kvelden.

Handelssteder

Sand hadde sammen med Skjerstad og Breivik, handel og postekspedisjon, i tillegg til damskipsekspedisjonen.

Men mens Skjerstad var det ubestridelige kommunesenteret, var både Breivik og Sand betydelige handelssteder, heter det i historien om Sandkollen kooperative selskap.

Powered by Labrador CMS