I SIGET. Maiken Eidissen, André Valen og Kent-André Jensen i Tide Forsikring har tro på at de kan kapre mange kunder i Salten gjennom god rådgiving og direkte oppfølging av kunder. Foto: Tarjei Abelsen
I SIGET. Maiken Eidissen, André Valen og Kent-André Jensen i Tide Forsikring har tro på at de kan kapre mange kunder i Salten gjennom god rådgiving og direkte oppfølging av kunder.

André (29) og Tide satser - ansetter folk og åpner nytt kontor

(FAUSKE) André Valen og Tide forsikring er blitt svært synlig etter at de kapret lokaler i Storgata på Fauske. Nå satser han på å bygge opp det mest tilstede-værende for-sikringselskapet i distriktet.

Publisert Sist oppdatert

I januar 2018 startet André Valen opp franchise-kontor for Tide forsikring i Salten. Nylig flyttet han bedriften inn i sentrale lokaler i Fauske sentrum, og nå har han fått selskap av to ansatte.

- Det er fint å være lokalisert på Fauske fordi det er enkelt å kjøre på hjemmebesøk i hele vårt nedslagsfelt fra Saltfjellet til fergekaia på Bognes. Målet er at vi skal bli fem ansatte, sier Valen til Saltenposten.

Bygger opp

Allerede merker han effekten av å få et mer synlig kontor.

- Det er egentlig overraskende hvor mange som kommer innom og som på eget initiativ vil tegne forsikring, og det er veldig hyggelig. Målet vårt er at alle i området skal vite om oss når 2020 er over, sier Valen.

Han har allerede bodd på Fauske i flere år, og har solgt forsikringer i andre selskaper i seks år før han tegnet en franchiseavtale med Tide Forsikring på 20 år. Nå har han fått med Maiken Eidissen og Kent-André Jensen på laget.

- Mens andre forsikringsselskaper legger ned sine lokalkontor, bygger vi opp. Det var også derfor muligheten åpnet seg for meg, Salten var eneste hullet på kartet for Tide mellom Kirkenes og Kragerø, sier Valen.

Nye utfordringer

Han syns det er spennende å bli sjef, men har erfaring fra å drive team-

building og har hatt en rekke verv fra han begynte å engasjere seg som tillitsvalgt og leder for elevrådet på ungdomsskolen. Nå har han kuttet så godt som alle verv for å fokusere på forsikringssalget.

- Jeg var klar for nye utfordringer og jeg har hatt et ønske om å kunne utvikle et slik kontor uten å måtte be om lov til alt jeg tenker på, sier Valen.

- Nå er det veldig gøy med et fellesskap og åpne lokaler, jeg tror det vil gi oss større driv framover.

Valen flyttet til Fauske før han begynte i Tide, og ser for seg å bli værende.

- Det var boligprisenene som gjorde at jeg flyttet hit fra Bodø, og jeg trives godt og ser for meg å bli boende her de tjue årene jeg har kontrakt med Tide.

Fordel å være små

Kent-André Jensen kom inn på Valens lag forrdi han hadde et sterkt ønske om å prøve seg i bransjen, og liker å drive salgsarbeid der service og kvalitet i salget står så sentralt.

- Vi må legge mer vekt på råd-

givningen enn salget, og det liker jeg godt fordi jeg føler at vi yter kundene god service, sier Jensen.

Siden han kom inn har de terpet mye på etikk og rutiner for god forretningsskikk, og Jensen har bare gode ord å si om sin nye sjef.

- Vi er veldig fornøyd med André, han er en god motivator og setter høye krav, sier Jensen.

Spennende

- Er det noe ulemper å være et lite forsikringsselskap?

- Nei, jeg vil heller si at det er en fordel. Det gjør at vi har bedre tid til våre kunder, sier Jensen.

Han var førstemann til å bli ansatt, og nå har de to fått selskap av Maiken Eidissen. heller ikke hun hadde erfaring fra bransjen fra før.

- Jeg syns jeg er det er spennende å kartlegge kundens behov, og gi dem det lille ekstra i rådgiving, oppfølging og trygghet, sier Eidissen.

Kundens valg

Målet for Valen er at kundene deres skal kunne ta godt opplyst beslut-

ninger etter å ha hatt et møte med dem.

- Det er få som faktisk leser forsikringspapirene sine og vilkårene, derfor er det spesielt viktig at vi har satt dem inn i valgmulighetene og konsekvensene av de forskjellige valgene de gjør, sier Valen.

Med mange tusen bilpasseringer forbi kontoret hver dag, ser han gode muligheter for å vokse. Han ser heller ingen ulemper ved at de er små.

- Vi har konkurransedyktige priser og vilkår, og som lite selskap har vi store markedsandeler å spise av, sier Valen.

- Det er også viktig at vi oppklarer eventuelle feil i forsikringspapirene de har, eksempelvis at det nye tilbygget ikke er inkludert i boligforsikringen, sier Valen.

Hjemmebesøk

Derfor ønsker han at de markerer seg med å være flinke å komme på hjemmebesøk hos folk.

- Det gir oss en mulighet til å befare huset, og sikre at avtalen blir korrekt. Mange har ikke tenkt på

avtalen sin på fem år, og så mye som syv av ti avtaler kan inneholde feil. De vil vi prøve å luke bort, sier Valen.

I Norge står forsikringstaker selv ansvarlig for eventuelle feil i avtalen, og dermed kan det bli kostbart.

- Det er nok mange rundt om i landet som har fått seg en overraskelse, den dagen de faktisk trengte forsikringen sin, sier Valen.

Mange kunder

Hvor mange kunder selskapet har i området vil de ikke ut med, men skal vi tro Valen er det blitt mange på kort tid. God rådgiving trumfer ofte prisen for kundene, og derfor
er det et viktig satsingsområde for Valen og kompani.

- Jeg går heller fra et salg enn å selge en forsikring som jeg vet ikke vil dekke det de har behov for.

Powered by Labrador CMS