RYKKET UT. 14. februar 2020 var det en ulykke på E6 mellom Megården tunnel og Tennfloget tunnel. To vogntog og en brøytebil var involvert. Salten Brann i Sørfold var raskt på plass med sin framskutte enhet. Begge foto: Eva S. WintherNY BIL. Her er formannskapet og noen fra ledelsen i Salten Brann på brannstasjonen på Straumen der garasjen til den nye bilen - såkalt framskutt enhet - sto ferdig i juni. Fra venstre brannsjef Per Gunnar Pedersen, varaordfører Sten Robert Hansen (H), Arild Rasmussen og Kjetil Haugen fra Salten Brann, stasjonssjef Terje Nordhei, Unn Karin Pedersen (Ap), kommunalsjef Kurt Hjelvik, Hilde Abelsen (R), Silje Sørfjordmo Paulsen (Sp), Kolbjørn Mathisen (Ap), varaordfører Gisle Hansen (Sp), kommunedirektør Stig Arne Holtedahl, Sturla Roti fra Salten Brann og formannskapssekretær Lillian Martinussen.
RYKKET UT. 14. februar 2020 var det en ulykke på E6 mellom Megården tunnel og Tennfloget tunnel. To vogntog og en brøytebil var involvert. Salten Brann i Sørfold var raskt på plass med sin framskutte enhet. Begge foto: Eva S. Winther
Vil opprettholde dagens brannberedskap
Brannberedskapen i Sørfold med personell og biler skal fortsatt være slik den er i dag. Spørsmålet er hvor en tankvogn nord for tunnelene skal plasseres.
SØRFOLD: Salten Brann IKS har evaluert brannberedskapen, noe som ikke har vært gjort siden oppstarten av det interkommunale selskapet i 2006/2007. Etter rundt 15 år mener de at ordningen verken samsvarer med dagens risikobilde eller eiernes signal om økonomisk bærekraft.
De kom derfor med et forslag til ny brannordning som kommunestyret i Sørfold behandlet en sak om i sitt siste møte i 2020.
Ville redusere
I forslaget fra Salten Brann lå det inne en eventuell reduksjon av innsatsstyrken fra 16 til 12-16 mann. I tillegg var det foreslått å erstatte mannskapsbilen med en tankvogn. Den framskutte enheten, som er en mindre bil som raskere kan rykke ut, skal beholdes.
Administrasjonen var ikke enig i forslaget, og anefalte både å beholde innsatsstyrken på 16, samt mannskapsbilen i tillegg til den framskutte enheten. Tankvogna som skal være en del av beredskapen ved tunnelbrann eller andre ulykker langs E6 kommer da i tillegg. Den kan plasseres på Straumen.
- Jeg er helt enig i det som er lagt fram fra administrasjonen. Det har vært et heftig år med denne saken, sa Kolbjørn Mathisen (Ap) under behandlingen.
Sikkerhetstiltak
Som kjent planlegges det ny E6 gjennom Sørfold for å blant annet løse problemet med at tunnelene drives på dispensasjon.
I påvente av denne utbedringen har Vegvesenet gjennomført egen risikoanalyse av tunellene. I rapporten som var ferdig i mai 2014 ble det foreslått en del avbøtende
sikkerhetstiltak for å kunne opprettholde drift av dagens tunneler langs E6 fram mot en utbedring.
Det innebærer blant annet å plassere en tankvogn sør og nord for tunnelene.
Usikker på plassering
Det som det nå er usikkerhet om, er hvor tankvogna nord for Sørfold-tunnelene skal være stasjonert. Et aktuelt sted er Innhavet, men i Hamarøy kommune har Drag også vært et alternativ.
Hvis ikke Innhavet er aktuelt, krever kommunestyret at den stasjoneres i Mørsvik.
- Vi aksepterer å ha tankvogna plassert på Innhavet fordi vi mangler folk til å bemanne den ellers, men ved å plassere den lengre nord er den ikke en sikkerhet for tunnelene lenger, mener Sørfold-
ordfører Gisle Hansen.
- Så får det heller komme inn mannskap med helikopter dersom det ikke lar seg gjøre å kjøre rundt Bonådalen, sier Hansen.
Hvem betaler?
Politikerne var enige om at Mørs-
vik er det beste alternativet til plassering av tankvogna nord for tunnelene dersom Innhavet ikke er aktuelt. Det som da blir spørsmålet, er hvem som har ansvar for å bygge garasje til den, for den må oppbevares innendørs.
Kolbjørn Mathisen (Ap) foreslo i møtet en merknad om at Statens Vegvesen skal betale for garasje til tankvogna. Dette fikk han resten av kommunestyret med på.
- Vi er beredt på at vi må besørge at det bygges en garasje der, så får vi diskutere hvem som skal betale
den, sier ordføreren til Saltenposten denne uken.
Urolig for NTP
De avbøtende sikkerhetstiltakene rundt tunnelene skulle vært på plass i 2019.
- Det har dratt ut i tide av litt uvisse årsaker, men vi står på nå for å få det på plass, sier Gisle Hansen.
Han er for øvrig urolig for hva som kommer i Nasjonal Transportplan om Sørfold-tunnelene.
- Jeg synes det har vært litt stille rundt den saken i det siste. Etter det vi har fått høre skal det behandles rundt påsketider.
- Helt uakseptabelt
Det at Straumen ligger såpass nært Fauske har gjort at en felles brannstasjon der har vært brakt på bane.
- Salten Brann har presset på for at vi ikke skal ha noe brannvesen her i kommunen og i stedet være med på et blålysbygg på Fauske. Det er helt uakseptabelt for oss, sier ordfører Gisle Hansen.
Han viser til at kommunen har to sykehjem og at det er et krav om at innsatsstyrken skal nå dit på under 10 minutter. Når det gjelder sykehjemmet i Røsvik, er det ikke
mulig i dag, men sykehjemmet på Straumen kan de nå raskt.
- Hvis vi ikke hadde hatt brannstasjon på Straumen, ville vi vært utenfor 10-minutterssirkelen, for-
klarer Hansen.