BEKYMRET. Lensmann Ronny Borge ser med bekymring på at mange gjør kjøretøyene sine ulovlige med å bytte ut deler av eksonsanlegget. Foto: Linn Braseth-Gulliksen
BEKYMRET. Lensmann Ronny Borge ser med bekymring på at mange gjør kjøretøyene sine ulovlige med å bytte ut deler av eksonsanlegget.

Vil gi ungdommen en sjanse til å rydde opp

- Det har vært en eksplosiv utvikling

Det har vært en eksplosiv økning i motorsykler og mopeder som bråker langt mer enn det er tillatt. Det vil politiet komme til livs.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: 46 prosent av de motorsyklene Statens Vegvesen har kontrollert i år, har vært ulovlig høylydte. Det er en stor økning fra 2017 da tallet var på 30 prosent.

I tillegg har én av åtte motorsykler som har blitt kontrollert i år, har fått bruksforbud på stedet. Det er fem ganger fler enn i 2017.

- Stemmer bra

Dette er tall som gjenspeiler det politiet i Indre Salten erfarer. Lensmann Ronny Borge sier det har vært det han kaller en eksplosiv økning av dette problemet.

- Det har gått så langt at det har blitt et smafunnsproblem.Vi får mange henvendelser fra innbyggere i kommunene i Indre Salten som opplever det som et stort problem i sin hverdag, sier Borge til Salteposten.

- I utgangspunktet er det at mange er i trafikken en veldig god sak, forsi man kjører opp og lærer seg hvordan man skal ferdes i trafikken. Men det er altså noen som dessverre gjør ting som ikke er innenfor loven etterpå, slår Borge fast.

Bygger om

Problemet som gjelder i Indre Salten så vel som i resten av landet, er at sjåførene bytter ut eller modifiserer eksosanleggene på sine kjøretøy. Det er noe som svært ofte ender opp med at de bråker for mye, og gjerne får mer effekt.

- Det er ikke tillatt å gjøre slike modifikasjoner, og vi vil komme det til livs. Det er forstyrrende med slike lydnivåer for samfunnet, og når det kommer til det å heve effekten, så kan det være direkte farlig. Det er ikke alltid at kjøretøyene er laget for å ha større kerfter enn de leveres med, så det er også noe som er ulovlig å gjøre på sine kjøretøy, sier lensmannen videre.

Strømsykkel

Han forteller at det er etablert et press ute blant de som kjører om å ha mer lyd på sine motorsykler.

- Det er de som kaller de originale motorsyklene for ”Tesla” og legger det som et tegn på at man ikke er tøff. Men det er en veldig dårlig strategi, sier Borge.

Gir en mulighet

Denne uka ble en fører tatt med et alt for bråkete eksosanlegg på Fauske, og fikk med det en bot og må¨vise en reparert motorsykkel fram for Statens Vegvesen.

- Vi har ingen ønsker om å ta folk for dette, men vi vil at de som ferdes i trafikken skal gjøre det lovlig. Så derfor oppfordrer vi nå de som ikke har lovlige godkjente kjøretøy om å får ordnet det så fort som mulig, sier Borge.

Alternativet er den samme skjebnen som sjåføren som ble stoppet på Fauske, med bot, mangellapp og avskilting på stedet.

- Dette vil vi unngå, for det er ofte unge folk med ikke nødvendigvis masse penger til å betale bøter og skilter når de først er stoppet. Derfor gir vi dem en sjanse til å få rettet opp i det nå, sier Borge.

Uvettig kjøring

Det er en trend at det går hardere for seg i trafikken. Men lensmannen ber de som kjører om å tenke seg om, og huske på det de har lært før de fikk førerkortet.

- Det er for eksempel mye bakhjulskjøring, og det kan gå fort veldig galt. Om man ser det i trafikken, så er det umiddelbart beslag av førerkort. Det er det ikke verdt, så jeg oppfordrer til å tenke seg om før man gjør slikt, sier Borge.

det er noen få som viser en uønsket adferd.

Powered by Labrador CMS