FARLIG HYTTEVEI. Harald Pedersen synes det er frustrerende at ingen vil ta ansvar for den åpenbart farlige brua som bare trenger en mindre reparasjon og vedlikehold. Foto: Privat
FARLIG HYTTEVEI. Harald Pedersen synes det er frustrerende at ingen vil ta ansvar for den åpenbart farlige brua som bare trenger en mindre reparasjon og vedlikehold.

Ingen vil ta ansvar for farlig bru:

- Vi kan ikke bare gå løs på det uten videre

Det er store hull i rekkverket og snublefare i gitteret man går på. Det trengs et enkelt vedlikehold for å gjøre brua over den tidvis strie elva trygg, men ingen tar ansvar for å gjøre det.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Statens Vegvesen bygde brua for å sikre passasjen som ble fjernet da jernbane ble til vei i 1972. De benekter at de eier brua eller har ansvar for vedlikehold.

Nordland fylkeskommune har overtatt ansvaret for veien, men tar bare ansvar for veien, ikke bruer eller veier inntil veien.

Statskog er grunneier. De nekter for at de eier brua, og vil følgelig ikke ta på seg ansvaret for vedlikehold.

Fauske kommune kan ikke se at de har noe ansvar for brua. Et brev fra 1987 tyder på at kommunen har dette ansvaret, men kommunen finner ikke noe bekreftende vedtak.

Ifølge gamle dokumenter fikk Sulitjelma jeger og fiskerforening brua overdratt gratis fra Statens Vegvesen etter at den sto ferdig i 1973. I foreningen har man siden 1987 følt seg trygg på at kommunen hadde overtatt ansvaret.

Foreningen har siden da følt det som en altfor stor oppgave for dem å ha ansvar for den cirka 20 meter lange stålbrua, men i foreningens arkiver finner de ingen kommunale vedtak eller svar på brevet.

IKKE GODT NOK. Dette brevet er ikke godt nok for at Fauske kommune påtar seg ansvaret. De finner ingen vedtak om saken. Foto: Faksimile
IKKE GODT NOK. Dette brevet er ikke godt nok for at Fauske kommune påtar seg ansvaret. De finner ingen vedtak om saken.

Flott område

Gangbrua på Hellarmo ligger nært Fylkesvei 830 mellom Finneid og Sulitjelma. Den gir tilgang til Tjorris, et fint naturområde med flere fiskevann, 15-20 hytter, og området brukes av både elgjegere, bærplukkere og turgåere.

Hytteeierne har tilgang fra et annet sted, men sommerstid blir det uforholdsmessig lang gangtur til hytta for flere av dem.

Dugnad, men..

Harald Pedersen fra Fauske er leder i ei slags uformell hytteforening i området. Han er nå lei av gjennom tre år bare å få «God dag mann økseskaft»-svar fra den ene offentlige enheten etter den andre.

- Vi hytteeiere kan godt tilby å være med på dugnad, men vi kan ikke bare gå løs på det uten videre, uten at vi vet hvem som eier brua og hvem som har ansvar.

ENSOM OG FORLATT. Flere store offentlige virksomheter er spurt, men ingen vil ta ansvar for den 50 år gamle brua.
ENSOM OG FORLATT. Flere store offentlige virksomheter er spurt, men ingen vil ta ansvar for den 50 år gamle brua.

Hva om ulykke?

Hva om vi går i gang med dette og det skjer en ulykke under arbeidet eller etterpå, hvem er da ansvarlig for vedlikehold og sikkerhet. Vi kan ikke bare begynne å reparere andres bru på andres eiendom, sier Harald Pedersen.

Han viser til at det faktisk er livsfarlig å falle fra brua. Elva varierer. Den kan være svært stri ved utslipp fra kraftverkene.

Han hadde håpet det var mulig å få alle aktører til å gå sammen. Han kaller det patetisk at ingen er villig til å ta ansvar for brua.

Ikke ansvar

Thea Eriksen, seksjonssjef i Statens Vegvesen, sier at de ikke har ansvar for denne veien, og dermed ikke er korrekt adresse for spørsmål om denne brua.

- Brua er ikke registrert i Brutus, et forvaltningssystem for bruer som inneholder informasjon om alle bruer på riks og fylkesveinettet.

Vi har også sjekket i våre arkiver. Og finner ingen dokumentasjon på at brua noen gang har vært under vårt ansvar, svarer hun på spørsmålene om brua, skriver hun i et epostsvar.

FARLIG. Gitteret som utgjør sperren i gjerdet, er borte flere steder på brua.
FARLIG. Gitteret som utgjør sperren i gjerdet, er borte flere steder på brua.

Bygde brua

Så konfronterer vi henne med at vi har snakket med to vegvesen-ansatte som var med og bygde brua.

- Vi har ikke grunnlag for å bestride påstanden om at brua ble bygd av Vegvesenet, men det betyr ikke at det ble eid av vegvesenet. Avtalen var nok ikke at vi hadde ansvar etter bygging, men det er nærmest umulig å finne dokumentasjon på avtaler fra den tiden. Dels fordi Vegvesenet har skiftet journalsystemer flere ganger siden da, og dels fordi kulturen for dokumentasjon ikke nødvendigvis var i tråd med dagens standarder, skriver hun.

Vei-ansvarlig

Ivar Magne Heggli, faggruppeleder for vegforvaltning i Nordland fylkeskommune, skriver at fylkeskommunen har ansvar for fremkommelighet og sikkerhet for de vegfarende, og at denne gangbrua ikke har en slik funksjon.

Han skriver at brua kommer inn under samme prinsipp som en avkjørsel fra veien til en eiendom. Om de må endres, blir ansvaret etterpå tilbakeført grunneier.

Grunneier Statskog

Harald Rundhaug, seniorkonsulent utvikling i Statskog, sier at det er en rekke installasjoner på Statskogs eiendom der det mangler dokumentasjon på eierskap.

- Vi tar samfunnsansvar, men anser ikke denne brua for å ha noen sentral rolle i tilretteleggingen for allmennhetens bruk, skriver han.

Han erkjenner at dersom ikke ansvarsforholdet blir avklart, så faller det ofte på grunneier.

Da kan det bli aktuelt å sperre av og etter hvert se på muligheten for fjerning, skriver Rundhaug. Han holder fast ved svaret når vi konfronterer han med at riving i dette tilfellet trolig vil bli langt dyrere enn langvarig vedlikehold.

Overdratt i 1987

I et brev fra Sulitjelma fiskerforening til daværende ordfører Andreas Moan overdrar foreningen ansvaret for gangbrua til Fauske kommune. I årsberetningen fra samme år står det også at brua er overdratt til kommunen.

Saltenposten har snakket med flere som var med i foreningens styre den gang, men ingen husker eller har noen dokumentasjon på kommunens tilbakemelding på brevet eller årsberetningen.

Andreas Moan sier at han mener bestemt at det ble gjort et vedtak i formannskapet, men han kan ikke redegjøre nærmere for saken.

Finner ingen vedtak

Formannskapssekretær Bert Vestvann Johnsen har de siste dagene gått gjennom alt av vedtak i formannskap og kommunestyre i den aktuelle perioden. Hun finner ikke noe vedtak som omhandler denne brua.

Ellen Beate Lundberg, kommunedirektør i Fauske, sier at kommunen ikke kan ta ansvar for noe som det ikke finnes et vedtak på eller en hjemmel for.

Hun sier at kommunen prioriterer de lovpålagte oppgavene, og kan ikke ta ansvar for et sånt prosjekt så lenge det ikke er juridisk avklart at det er kommunens ansvar.

Powered by Labrador CMS