VILTGJERDE. Bane Nor håper å få ned antall påkjørsler på strekningen Kjemåga-Russånes med nytt gjerde, og samtidig få til gode alternativer for krysning av jernbane og elv.
VILTGJERDE. Bane Nor håper å få ned antall påkjørsler på strekningen Kjemåga-Russånes med nytt gjerde, og samtidig få til gode alternativer for krysning av jernbane og elv.

- Vi forventer at antall påkjørsler på denne strekningen vil gå kraftig ned

(SALTDAL) Bane Nor er glad for at Saltdal kommune har godtatt at de fullfører viltgjerde-jobben de har satt i gang. Nå foreslår de spleiselag for ”spektakulær” kryssning av Kjemåga med ny bru på gammelt fundament.

Publisert Sist oppdatert

Det sier prosjektleder Per Øyvind Mohus i Bane Nor til Saltenposten. Det statlige selskapet satt i gang arbeidet med å sette opp et viltgjerde mellom Varghola og Kjemågafossen, uten å oppfylle alle forutsetningene i vedtaket fra Saltdal kommune.

- Det skjedde fordi vi først kun fikk vite at vi hadde fått dispensasjon, og først senere ble kjent med at vilkårene som lå i innstillingen var blitt endret av formannskapet, sier Mohus.

- Det var rekkefølgebestemmel-

sene vi ikke hadde fått med oss før vi var godt i gang med arbeidet, legger Mohus til.

Kraftig ned

Kommunen har godtatt at arbeidet fortsetter til tross for dette, fordi det er det beste for dyrevelferden. Strekningen det er snakk om er en av de mest ulykkesbelastede på hele Nordlandsbanen.

- Vi synes det er en god løsning fordi vi får en naturlig viltovergang over tunnelen når vi kan fortsette til Varghola. Dermed vil vi i større grad unngå at dyr havner på skinnegangen, når de ønsker å passere, sier Mohus.

- Vi forventer at antall påkjørsler på denne strekningen vil gå kraftig ned, sier Mohus.

God løsning

Etter en befaring i sommer konkluderte de involverte partene med at planene om ny sti med Kjemågafossen ikke lar seg gjennomføre slik det først var tenkt.

- Kjemågafossen er ganske stor, og om vi nå lager en sti forbi slik det var tenkt, er det ikke sikkert det blir trygt å passaere når elva er stor. Gjerdet vi bygger nå stenger en ganske mye brukt vei som går over en jernbanefylling, og vi må finne en god mulighet for kryssning av sporet, sier Mohus.

Han ser likevel en god løsning for folk som vil opp på fjellet også nå.

- En måte å komme seg opp nå er via en sti som Bodø og omegns turistforening har merket om, den gikk tidligere fra Kjemåga stasjon, og går når fra parkeringsplassen på nordsiden av fossen, sier Mohus.

Spektakulær

Nå ser Bane Nor på muligheten for å nyttegjøre seg den gamle veien og brufundamentene som står igjen på oversiden av jernbanen ved Kjemågafossen.

- Vi ser på om vi kan være med på en løsning og spleiselag for å sette i stand den gamle brua slik at vi får til en god krysning av elva hvor man får se den spektakulære fossen, sier Mohus.

Bane Nor tegner på prosjektet nå for å se på kostnader og løsninger, samtidig har de klaget inn noen av vilkårene for viltgjerdet.
- Vi holder dialog for å se om vi kan finne en bedre løsning enn det som er formulert i vedtaket, også må vi se om kommunen og statskog kan være med på en slik løsning, sier Mohus.

Helt sikker

Imens jobber Mohus og Bane Nor videre med tegninger for prosjektet.

- Når det er klart vil vi ha et møte med kommunen, Statskog og nasjonalparkstyret og se om vi skal gå for det, eller om vi skal prøve noe annet.

- Vi skal få til en god løsning, det er helt sikkert.

Powered by Labrador CMS