NY VEI. Ronny Borge (H), Ida Gudding Johnsen (V, i midten) og Edel Marie Haukland (KrFU) er svært glade for å presentere at når nasjonal transportplan (NTP) legges fram på fredag, er det nesten en halv milliard kroner satt av til ny vei mellom Sandvika og Sagelvs på riksvei 80. Foto: Frank Øvrewall
NY VEI. Ronny Borge (H), Ida Gudding Johnsen (V, i midten) og Edel Marie Haukland (KrFU) er svært glade for å presentere at når nasjonal transportplan (NTP) legges fram på fredag, er det nesten en halv milliard kroner satt av til ny vei mellom Sandvika og Sagelvs på riksvei 80.

Lover 428 millioner kroner til ny riksvei 80:

Etter år med venting og et utall dødsulykker skal den utskjelte strekningen endelig utbedres

Når nasjonal transportplan (NTP) legges fram i Stortinget kommende fredag, er det lagt inn nesten en halv milliard til ny riksvei 80 mellom Sandvika og Sagelva.

Publisert Sist oppdatert

VALNESFJORD: Det har vært jobbet i svært lang tid med å få veien inn på prioriteringslisten i NTP, og nå kan det endelig se ut som at det er en løsning i sikte for den ulykkesbelastede strekningen mellom Fauske og Bodø.

- En versting

Varaordfører i Fauske, Ronny Borge, er klar på at dette er en avgjørelse som er helt nødvendig.

- Denne strekningen har vært svært utsatt for ulykker, og selv om det har blitt færre de siste årene, er det fremdeles en vei som er en versting på statistikkene. Jeg er veldig glad for at den nå blir prioritert i nasjonal transportplan, sier Borge.

Ny vei

For en knapp halv milliard er det beregnet at strekningen mellom Sagelva til Sandvika skal bygges med ny trasé, og det er Statens vegvesen som skal stå for utbyggingen.

Det er ikke lagt opp til at utbyggingen skal betales med bompenger, men hele prosjektet skal være fullfinansiert i NTP.

Gir muligheter

Edel-Marie Haukland er leder i KrFU og har vokst opp på Tverlandet. Hun har også lang erfaring med bruk av veien som er en av de mest trafikkbelastede riksveiene nord for Trondheim, om ikke den mest belastede.

- Jeg skal ikke si at det er veiens skyld at jeg ikke har tatt lappen ennå, men etter at jeg har øvelseskjørt på strekningen så har jeg ikke fullført det å ta førerkortet, sier hun og ler godt.

- Det å få på plass en slik vei som dette nå skal bli, vil være en svært viktig bidragsyter til å trygge de som ferdes der, men også gi hele regionen mulighet for utvikling. Om man bosetter seg i Bodø, Valnesfjord eller Fauske, så vil det å få gjort veien trygg lette på mulighetene til å bosette seg hvor man vil, selv om man jobber i andre enden av veien, sier Haukland videre.

Vanskelig å juble

Ida Gudding Johnsen fra Venstre er klar på at dette er et prosjekt som er overmodent å ta tak i. Hun forteller om mange som etter hvert kan puste lettere når de ferdes langs hovedferdselsåren mellom Fauske og Bodø.

- Det har mye å si for transportnæringen som har dette som sin eneste vei inn og ut av byen. Det har mye å si for de som pendler på strenkningen, og alle som frykter for sine nærmeste når de kjører på det som er en svært ulykkesutsatt strekning.

Hun og de andre lokale representatene for regjeringspartiene understreker at selv om dette er en gledens dag, er det vanskelig å juble når man vet at det for bare uker siden gikk et menneskeliv tapt da den 38 år gamle Tom-Gøran Mathisen Moretti omkom etter å ha blitt tatt av et skred ved Kistrand.

Etter det Saltenposten erfarer, er det å etablere en rassikring på dette stedet med i planene for ny vei.

Godt samarbeid

Borge trekker også fram det gode samarbeidet som rår kommunene imellom i Salten regionråd. Den enigheten de har i regionene, er noe som han tror vises også der avgjørelsene tas. Det skader neppe heller å ha en statssekretær som Ingelin Noresjø i departementet.

- At vi har folk som kjenner til problematiskken er ikke en ulempe. Men det er jo ikke sånn at Ingelin kan bestemme hva som skal gjøres, og at dette nå endelig kommer hit er fordi det er behov for det. Dette er en vei som har vært nedprioritert i alt for lang tid, sier Borge.

Måtte utbedres

- Det er utrolig mange som har jobbet godt over tid med å få dette til. Der vi utmerker oss i Salten, er samarbeidet og det at man er enige i det man prioriterer. Når det er sagt er det vanskelig å argumentere for at ikke en så trafikkert vei som dette skal være tryggere å ferdes på, sier Ronny Borge.

Powered by Labrador CMS