Bare dager etter prosjektet ble utsatt av regjeringen:
- Vegvesenet vil bygge E6 i Sørfold nå
Tirsdag kom prioriteringslisten fra Statens vegvesen over hvilke strekniger de vil bygge først i Norge. Av de fire øverst på lista, er ett av dem ny E6 fra Megården til Mørsvikbotn.
SØRFOLD: Dette skjer bare dager etter at regjeringen meldte at dette var et av prosjektene som måtte utsettes på ubestemt tid. Men Statens vegvesen prioriterer altså prosjektet til over 10 milliarder kroner øverst på sin liste.
På topp i årets prioriteringsliste er fire prosjekter som vurderes som helt klare for oppstart:
• E134 Oslofjordforbindelsen (Viken), 5,83 milliarder kroner
• E134 Røldal – Seljestad (Vestland), 3,34 milliarder • E6 Megården – Mørsvikbotn (Nordland), 10,27 milliarder
• E16 Hylland – Slæen (Vestland), 1,64 milliarder
- Dette er prosjekter som er klar til politisk behandling, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Tydelige faglige anbefalinger
For første gang har Statens vegvesen laget en anbefalt rekkefølge for de store prosjektene. Dette er et svar på oppdrag fra departementet.
Prosjektene er vurdert ut fra planstatus, samfunnsøkonomisk nytte og virkninger. Tunnelsikkerhetsforskriften er en viktig faktor, sammen med nasjonale beredskapshensyn.
Prioriteringslisten inneholder 20 veiprosjekter over hele landet til en estimert kostnad på om lag 150 milliarder kroner.
Verdier fraktes på vei
Vegdirektøren legger vekt på at 90 prosent av transportarbeidet og 97 prosent av vareverdien fraktes på vei.
Veinettet representerer store verdier for samfunnet og er en viktig forutsetning for økt produktivitet i landet. Standarden på veiene er variable, og det er utfordringer med framkommelighet og trafikksikkerhet flere steder.
- Vi utbedrer der vi kan, men noen ganger er det nødvendig å bygge nytt. Derfor har vi mange store og små prosjekter over hele landet som kan bidra til økt verdiskaping for næringslivet og en enklere hverdag for folk, sier Hovland.
I tråd med porteføljeprioriteringer vil Vegvesenet en gang i året vurdere riksveiprosjekter over en milliard kroner i NTP før eventuell oversendelse til politisk behandling.
- I en prioriteringsplan kan det være prosjekter som skifter plass dersom nytteverdien øker og kostandene går ned, sier vegdirektøren.
Politiske prioriteringer
Det er signaler om at veibudsjettene ikke vil øke som tidligere forutsatt. Det er politikerne som beslutter når et veiprosjekt kan starte opp. Det er derfor viktig for Statens vegvesen å jobbe godt med prosjektene for å få så mye vei for pengene som mulig.
Samtidig har krigen i Europa forsterket en utvikling de siste årene med dyrere råvarer. Dette har rammet anleggsbransjen.
- Vegvesenet ønsker å samarbeide med bygg- og anleggsbransjen for å finne et fornuftig kostnadsnivå gjennom en krevende periode. Det er viktig for verdiskaping og arbeidsplasser i hele landet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland
Drift og mindre prosjekter
I tillegg til de prosjektene som nå er prioritert, har også Vegvesenet en liste over veiprosjekter mellom 200 millioner og en milliard kroner. Statens vegvesen har vurdert hele prosjektporteføljen av store og mindre prosjekter i sammenheng over lange strekninger.
I sum gir dette god effekt for framkommelighet og trafikksikkerhet.
Samtidig prioriterer Vegvesenet fortsatt høyt å ta best mulig vare på riksveiene gjennom flere mindre utbedringstiltak.