DAGLIGDAGS. At utenlandske vogntog setter seg fast på norske vinterveier, er nærmest dagligdags. Her ser vi Rognan bilberging i aksjon med å berge et polsk vogntog. Arkivfoto: Frode Aronsen
DAGLIGDAGS. At utenlandske vogntog setter seg fast på norske vinterveier, er nærmest dagligdags. Her ser vi Rognan bilberging i aksjon med å berge et polsk vogntog. Arkivfoto: Frode Aronsen

Varsler strengere krav til vinterdekk for vogntog på norske veier

- Det skal være trygt å ferdes på norske vinterveier, sier samferdselsministeren.

Publisert Sist oppdatert

- Det skal være trygt å ferdes på norske vinterveier. Derfor har jeg nå bedt Vegdirektoratet skjerpe reglene for vinterdekk for tunge kjøretøy ytterligere. Farlige vogntog skal bort fra norske veier, seier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Snarest mulig

Samferdselsdepartementet ba fredag Vegdirektoratet om å skjerpe kravet til vinterdekk for tunge kjøretøy.

- Dette er et tiltak i arbeidet for økt sikkerhet og framkommelighet på norske vinterveier. Jeg ønsker at denne skjerpingen blir gjennomført så raskt som mulig, og før neste vintersesong, sier Dale videre gjennom en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

For seks år siden

Regjeringa innførte i 2013 et påbud om vinterdekk for tungbil over 3.500 kilo, med unntak av løfteaksler. I 2014 ble dette påbudet utvidet, og det ble innført påbud om vinterdekk på alle aksler.

- I 2013 og 2014 ble det meldt et ønske om å se ytterligere på kravene til merking av vinterdekk på et senere tidspunkt, i lys av den tekniske utviklingen og tilgjengeligheten av ulike typer dekk, opplyser departementet videre.

Alpesymbolet

Tyske myndigheter har skjerpet kravet til vinterdekk for tunge kjøretøy, slik at det bare er dekk merket med det såkalte «alpesymbolet», (Three Peak Mountain Snow Flake) som er godkjent.

Samferdselsdepartementet har nå bedt Vegdirektoratet vurdere om en skjerping etter samme mønster som i Tyskland bør bli foreslått i Norge.

Tilgjengelighet

Vegdirektoratet skal også vurdere om et skjerpet vinterdekk-krav bare bør gjelde drivende og styrende aksler, som i Tyskland, eller alle hjul, inkludert hjul på tilhenger.

- Tilgjengeligheten av denne type dekk og i hvilken grad det vil være nødvendig og forsvarlig med en overgangsperiode, skal også vurderes, skriver Samferdselsdepartementet.

Styrket kontroll

I Tyskland er det gitt en overgangsperiode frem til 30. september 2024 for bruk av dekk merket M+S, produsert før 31. desember 2017.

- Regjeringen har gjennomført en rekke tiltak mot dårlig skodde vogntog de siste årene.

Forrige uke kunne samferdselsministeren melde om en styrking av kontrollen av tunge kjøretøy i Nord-Norge.

Powered by Labrador CMS