SKAL FINLESES. Svein Arnt Uhre leder for aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen. Han skal sammen med Tromskomiteen utarbeide en uttalelse til Jernbanedirektoratets rapport om Nord-Norgebanen. Foto: Arild Bjørnbakk
SKAL FINLESES. Svein Arnt Uhre leder for aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen. Han skal sammen med Tromskomiteen utarbeide en uttalelse til Jernbanedirektoratets rapport om Nord-Norgebanen.

Uhre sanker tog-underskrifter:Nord-Norgebanen bør bygges

Samme hva Jernbanedirektoratets rapport sier, så mener Svein Arnt Uhre at Nord-Norgebanen skal bygges.

Publisert Sist oppdatert

Samme dag som Jern-

banedirektoratet la ut sin rapport om Nord-Norgebanen, startet aksjonistene en underskriftskampanje.Kampanjen er klar i sitt budskape: "Bygg Nord-Norgebanen nå". Tromskomiteen for jernbane og Aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen har gått sammen om kampanjen, som onsdag passerte over 10.000 underskrifter.

Skal møtes

Svein Arnt Uhre, jernbaneentusiast på Fauske, har lest deler av rapporten til Jernbanedirektoratet som er sendt på høring med høringsfrist tirsdag 1. oktober. Tromskomiteen og aksjonsgruppa vil også møtes etter ferien for å komme med et felles innspill.

- Vi skulle jo ønsket at de hadde sett på flere alternativ enn de to traseene som ble utredet i 2011. Løsningen kan ligge utenfor oppdraget sier Uhre.

Han nevner at de eksempelvis kunne en sett på togferge i Tysfjord, slik de blant annet har mellom Puttgarden i Tyskland og Rødby i Danmark.

Over 50 tunneler

120 milliarder kroner er anslått sum for utvidelsen fra Fauske til Tromsø vil koste, og det er utfordrende landskap med lange bruer og tuneller som det er regnet på. Langs den 370 kilometer lange strekningen må det bygges over 50 tunneler og flere kompliserte bruer. Blant annet Grunnfjordbrua som vil bli 2,1 kilometer lang over en 100 meter dyp fjord.

I 2011 ble utvidelsen beregnet til 40-60 milliarder kroner, mens nå er dette tallet steget til 120.

Dette mye på grunn av nye krav til rømningsveie til tuneller.

For og imot

Tirsdag gikk stortingspolitiker Tor-Arnt Strøm fra Ap ut og sa at videreføring av banen er urealistisk, og at den vil gå på bekostning av andre samferdselsprosjekt. Han sier også at Nordlansbanen burde rustes opp. Christian Torset (SV) kom raskt med motargument.

- Jeg synes Torset svarer godt i sitt innlegg, sier Uhre på telefonen i fra Steigen, hvor han er på ferie.

En utvidelse vil bety utslippskutt, sikker og rask transport av enorme mengder fisk, et alternativ til fly og bil i den landsdelen som er mest avhengig av fly og bil, en kraftig reduksjon av trailere på veiene, store innsparinger i veivedlikehold, og økt trafikksikkerhet, peker Torset på i et leserinnlegg i Rana blad.

Lave passasjertall

Togaksjonisten stusser blant annet på antallet passasjerer som de har regnet med vil ta toget fra Bodø til Tromsø daglig. Dette er på cirka 300.

- Vel en tilfeldig mandag så registrerte jeg at det gikk fem SAS-fly til Tromsø, pluss seks Widerøe-fly. Den korte reisetiden med tog fra Salten til Narvik/Tromsø gjør at dette absolutt blir et alternativ til fly fra Bodø.

Likevel understreker han at det er godstrafikken som er den tyngst veiende grunnen for baneutvidelsen.

At Jernbanedirektoraret sier Nord-Norgebanen bli samfunnsøkonomisk ulønnsom kommenterer Uhre med at det er et vanskelig regnestykke, og det kommer an på hva en vektlegger.Mange positive sider ved jernbanen er ikke like lett å omsette i kroner.

Uhre synes framdeles det er synd at det er så lite støtte for banebygging videre nordover fra Bodø sin side.

- Støtten har hele tiden vært størst i Troms, men det kommer av at Tromsø ikke har jernbane, men det har Bodø.

En jernbane vil ha miljømessige konsekvenser, men det vil også en men det vil også en utbedring av)ny E6 dersom den skal bygges for å ta all tungtrafikken, og Uhre nevner E18 som er en firefeltsvei ny vei mellom Arendal og Tvedestrand.

- Utredningen legger meget stor vekt på de negative miljøkonsekvensene og mindre på de positive sidene ved jernbanen, fortsetter han.

Valgsak?

Uhre legger til at det er allrede en satsing på veier i Nord- Norge nettopp grunnet vekst i sjømatnæringen, så han tror ikke en videre banebygging vil gå utover veiutbygging.

Uhre håper at "Bygg Nord-

Norgebanen" kan bli en valgsak til neste stortingsvalg.

Fauske kommune har bedt om utsettelsefrist på å uttale seg, nett-

opp fordi de anser det som en så viktig sak som de vil ha behandlet politisk i kommunestyre.

Vil du skrive under på underskriftkampanen for jernbane så gå inn på https://www.underskrift.no/vis/7629

Powered by Labrador CMS