I FERGEKØ. Hans Petersen (t.h.) i den dugnadsdrevne organisasjonen Truckers International Association mener mye kan gjøres for å sikre vartransporten i Nordland mot å bli forsinket på grunn av at de må stå i fergekø. Her er han sammen med Jan Høiback fra Skien (t.v.) Foto: Tarjei Abelsen
I FERGEKØ. Hans Petersen (t.h.) i den dugnadsdrevne organisasjonen Truckers International Association mener mye kan gjøres for å sikre vartransporten i Nordland mot å bli forsinket på grunn av at de må stå i fergekø. Her er han sammen med Jan Høiback fra Skien (t.v.)

- Tungbiler må prioriteres på fergene

(SALTDAL) - Døgnkontinuerlig fergetrafikk er nødvendig på E6 og E10 i Nordland

Publisert Sist oppdatert

Det mener Hans Petersen i TIA Norge. Forkorteslen står for Truckers international association, og Hans Petersen fra Rognan er trafikksikkerhets-koordinator for de som kjører trailere og vogntog

Ventetid

De er bekymret for lange ventetider og dårlig kapasitet på fergene i Nordland fylke. I mange tilfeller er flere timers ventetid for å komme med fergene i Nordland fylke.

- Ved å stå i flere timer på en fergekai og vente på å få bli med fergen, brukes det mye av den tilgjengelige tiden i et døgn. Det betyr at effektiviteten i varetransporten går drastisk ned med de følger det kan få for varemottakere, skriver Hans Petersen i en pressemelding

Går tom

Han viser til at iIngen er tjent med at butikker risikerer å gå tom for enkelte varer, og at befolkningen har et rettmessig krav på at dagligvarer er tilgjengelige i butikkene.

- Det er ikke lenge siden sentrale myndigheter definerte varetransport som en samfunnskritisk tjeneste, sågar så viktig at det i en periode ble gitt unntak fra e kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Prioritert

Petersen viser til at ved å stå i flere timer på en fergekai og vente på å få bli med fergen, brukes det mye av den tilgjengelige tiden i et døgn.

- Effektiviteten i fergetransporten må derfor bedres, særlig for tungbiltrafikken. Vi ber om at fylkeskommunen tar de nødvendige skritt for å sørge for at tungbiler blir prioritert ved fergene, foreslår Hans Petersen

- Det er selvfølgelig ubehagelig også for småbiltrafikken og turister å måtte vente for å bli med fergene, men det får ikke samme konsekvens som det at varetransporten stopper opp vil medføre.

Ekstraferger

Dersom det heller ikke ved siste fergeavgang lykkes å få med alle ventende biler mener TIA at det må settes opp ekstraavganger slik at ingen blir tvunget til å tilbringe natten på en fergekai.

- Ettersom det nå er åpnet for turister fra en del EU-land vil dette problemet ikke bli mindre i den nærmeste framtid og det må derfor umiddelbart settes inn tiltak som kan bedre situasjonen.

Hele døgnet

TIA sitt forslag til løsning er dessuten døgnkontinuerlig fergetrafikk på fergene langs E-6 og E-10.

- Disse er hovedpulsårene i Nordlandstrafikken, viser Hans Petersen til.

Powered by Labrador CMS