Tungbil-Hans kritisk til tunnel-planen
Vogntog-sjåfør Hans Petersen etterlyste nedsatt hastighet i Sørfold-tunnelene. Forslaget som nå er ute på høring får den rutinerte sjåføren til å måpe.
SØRFOLD: Det var i etterkant av ulykken mellom to vogntog i Glefloget-tunnelen fredag 13. august at Petersen tok til orde for å sette ned fartsgrensa fra 80 til 60 km/t i E6-tunnelene gjennom Sørfold.
I går, tirsdag morgen, kunne NRK Nordland fortelle at en høring fra Statens vegvesen er sendt ut. Her foreslås det å sette ned fartsgrensen mellom 10 og 20 km/t i fire av de 16 tunnelene.
- Det er jo fantastisk at en prosess er i gang. Men der stopper også min begeistring. Vegvesenets valg av tunneler for nedsatt hastighet reiser jo et og annet spørsmål, sier Petersen.
Politiker-stemme
Hans Petersen er tidligere styremedlem og trafikksikkerhetskoordinator i TIA Norge (Truckers international association), en ideell organisasjon for yrkessjåfører. Som Høyre-politiker har han trådt ut av TIA, siden organisasjonen er politisk nøytral.
- Det jeg nå sier sier jeg som politiker og som yrkessjåfør. Jeg ville nok valgt en litt annen prioritering for å senke hastigheten i tunnelene enn den som nå er gjort av Statens vegvesen, sier Petersen.
Fra 80 til 70 og 60 km/t
I notatet som nå er sendt ut til høring foreslår SVV å sette farten ned fra 80 til 60 km/t i den 810 meter lange Tennfloget-tunnelen. I Kannflog-tunnelen (759 meter), Glefloget-tunnelen (501 meter) og Raudhammar-tunnelen (1250 meter) er det lansert forslag om å sette fartsgrensa fra 80 til 70 km/t.
- Flere av disse tunnelene er det jo en langt bedre standard i enn de som ville stått på min foretrukne liste. Dette er eksempelvis Aspfjord-tunnelen og Løkthaugen-tunnelen. Sistnevnte er bare 5,0 meter bred og med en høyde på 4,20 meter. Er det en tunnel som burde fått redusert hastighet er det i alle fall denne, sier Petersen.
Gir et signal
I begrunnelsen for å sette ned fartsgrensene skriver seksjonssjef Jan Åge Karlsen og avdelingsingeniør Wenche Andreassen i Statens vegvesen at redusert hastighet kan øke oppmerksomheten til trafikantene og gi et signal om at disse tunnelene ikke oppfyller dagens krav til standard.
Ingen av de to har vært tilgjengelige tirsdag for å kunne gi svar på Hans Petersens undring rundt valget av akkurat disse fire tunnelene.
Går nye runder
Petersen har vært i kontakt med Statens vegvesen og akter å ta en runde for å få klarhet i begrunnelsen for nedsatt hastighet i de fire omtalte tunnelene og ikke de som han mener er mer nødvendige å senke hastigheten i.
- I jobben min har jeg nokså mye erfaring i å ferdes på strekningen med en bil som er 2,60 meter bred. Enkelte dager tar jeg meg gjennom tunneler mellom Fauske og Steigen 72 ganger. Jeg mener Statens vegvesen ville gjøre smart i å snakke med vogntog-sjåfører. Da ville kanskje forslaget sett annerledes ut, påpeker Hans Petersen.
Vil ha kontroll
Yrkessjåfør Petersen tror ikke nødvendigvis farta senkes over natta.
- Dette bør kombineres med automatisk trafikk-kontroll med strekningsmåling. Det må nok til for å redusere faren for alvorlige ulykker inntil en ny E6-trasé gjennom Sørfold er på plass.