GJØR DET GODT. Christinah Nicolaisen, som er datter til Nikita-gründer Inger Ellen Nicolaisen fra Misvær gjør det sterkt som konserndirektør og styreleder for Raise-gruppen. Denne uka kom hun hjem fra London med en gjev design-pris. Foto: Maria Edvardsen
GJØR DET GODT. Christinah Nicolaisen, som er datter til Nikita-gründer Inger Ellen Nicolaisen fra Misvær gjør det sterkt som konserndirektør og styreleder for Raise-gruppen. Denne uka kom hun hjem fra London med en gjev design-pris.

Tok design-gull i London

(MISVÆR/OSLO) En hår- og hudpleieserie utviklet i Misvær av multer og isbrevann slår ut store internasjonale merker.

Publisert Sist oppdatert

Den norske hår og hudpleieserien Eleni & Chris ble torsdag tildelt gullmedalje i London i designbranjens svar på The Oscars. Den årlige prisen har autoritet internasjonalt, over 50 forskjellige merker på tvers av mange ulike bransjer var nominerte.

- Å få en internasjonal anerkjennelse som dette er vi utrolig stolte av. Denne prisen henger høyt, sier Christinah Nicolaisen (37), konserndirektør i Raise Gruppen.

- Inspirasjon

Prisen ble delt ut av Design Business Association, som legger vekt på sammenhengen mellom design, helhet, vekst og gode resultater.

- Det er til stor inspirasjon for oss og også en anerkjennelse av Norge, skandinavisk designstil og de unike lokale ingrediensene som vi har i våre produkter som multer og isbrevann, sier en glad Christinah.

Multer og brevann

Sammen med sin mor, Nikita-gründer Inger Ellen Nicolaisen har hun utviklet ideen om arktiske ingredienser i en serie som har et skandinavisk, rent design. De satt og idémyldret og kom til å tenke på ingrediensen multebær, som til nå ikke har vært vanlig i kosmetikk. Også brevann fra Svartisen og luktfri omega3 fra villaks inngår i noen av produktene.

- Vi sendte inn en prøve til London, og etter en tid fikk vi en tykk rapport tilbake som viste at multer har fire ganger mer C-vitamin enn appelsin og er en veldig bra ingrediens for fuktighet og anti-aging.

Snart i USA

Serien som er ispirert av skandinavisk enkelhet var ute i norske og svenske butikkhyller i 2015, og er nå i ferd med å innta både Tyskland og England, og snart også USA. Bak på flasken, under innholdsfortegnelsen, står det med små bokstaver: "Sigurdaleen, 8100 Misvær, Norway". Christinah tror oldefaren Sigurd ville vært stolt.

- At man har en idé i lille Misvær, og plutselig står man i London og tar imot priser, det er utrolig at det er mulig.

- Hvordan gikk det til, egentlig?

- Inger Ellen er en sånn som alltid har sett mulighetene foran begrensningene. Det er utvilsomt der det kommer fra, at vi har vokst opp med ei sånn mor.

Leder over 1.000

Fra sitt kontor ved slottsparken i Oslo leder Christinah Nicolaisen 1.070 personer i hårbransjen, underlagt Raise-gruppen. Det er en jobb hun trives svært godt i.

- Å jobbe med hår kan virke overfladisk. Men dette handler om trygghet, hår er noe veldig personlig, et uttrykk for identitet, hvem du er og handler også mye om selvtillit og hvordan du føler deg.

Eksempelvis nevner hun folk som blir totalt forvandlet og får en ny glød, eller kreftpasienter som får extensions og som får selvtilliten tilbake.

- Det er en sinnsyk kul bransje å være i. Og jeg har så mange dyktige folk rundt meg, skryter Christinah.

Kortere hår

Raise-gruppen består blant annet av Nikita Hair og Sayso Hair, som tidligere var Hairshop. Raisegruppen har i dag 149 salonger i Norge og Sverige.

- Kan du si noe om hva som er hårete mote i sommer?

- Det har vært mye langt hår å se, men nå er det veldig moderne med medium lengde på frisyren og såkalt "blunt jawline bob", det er feminint og samtidig hardt. Det er veldig i vinden med kvinnekraft og kvinnelige gründere. Årets farger denne sesongen er korall og rosatoner.

Powered by Labrador CMS