LANDEVEISKONGEN. Nye Mercedes Benz E 300de er kanskje en av de mest allsidige bilene som kjører på norske veier. Her han man alt fra familiebil, komfortmaskin og en skikkelig rakett når det gjelder. Da er kanskje ikke prisen på i overkant av 800.000 kroner så avskrekkende likevel. Foto: Helge Simonsen
LANDEVEISKONGEN. Nye Mercedes Benz E 300de er kanskje en av de mest allsidige bilene som kjører på norske veier. Her han man alt fra familiebil, komfortmaskin og en skikkelig rakett når det gjelder. Da er kanskje ikke prisen på i overkant av 800.000 kroner så avskrekkende likevel.

Bil og motor:

Tøffest langs landeveien

Den nye dieselhybriden til Mercedes-Benz er kanskje en av de mest fleksible bilene som kjører på veien i dag.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: Det er egentlig en umulig oppgave å skulle tilfredsstille alle. De som prøver ender ofte opp med et produkt som ikke er bra til noe.

Men i den nye E-klasse 300de, har Mercedes-Benz kommet med et minste felles pultiplum uten like. Her har man alt fra limousine til sportsbil, i en og samme innpakning.

Uvanlig

Drivlijen til denne modellen er det ikke mange andre som har ettergått. Når det er snakk om hybrid, er det som regel strøm og bensin som gjelder. Men Mercedes er tradisjonelt meget gode på dieselteknologi, og det er ingenting som skulle tilsi at ikke det skulle fungere.

Og bare så det er sagt, dette er imponerende.

Sterk som en bjørn

Med både batteri og diesel på fullt blås, har bilen over 300 hestekrefter klare, og det gjør at bilen tross en vekt som akkurat bikker to tonn, klarer å nå 100 kilometer i timen på litt over seks sekunder.

Men det er akselerasjonen ute på veien i fart som virkelig er imponerende. Skal du kjøre forbi noen, er det motorsykkeldistanser som gjelder. Men de fordrer også at man passer på. Gjør du ikke det, har du raskt hastigheter langt over det som er tillatt.

Å sitte i dette førermiljøet er kanskje det beste stedet som er å oppdrive. Setene er fantastiske, uansett om man veier 60 kilo eller 180.

Det er så mye teknologi i denne bilen at det vil ta uker å utforske alt, men på et generelt grunnlag er alt man forventer på plass. Sensor for alt man kan forestille seg, head up-display, filholder og cruisekontroll. Man kan tilpasse skjermene som man vil, og i tillegg velge mellom forskjellige kjøremoduser som virkelig forandrer bilens karakter. Enten myk og komfortabel, eller sylskarp og fartsvillig.

Koster, men verdt det

Denne bilen, fullastet med alt og vinterhjul, koster litt over 800.000 kroner ferdig levert i Bodø.

Det er selvsagt veldig mye penger, men jeg hadde ikke blunket om noen sa godt over en million kroner på prislappen. Det er vanskelig å se for seg hva man skulle savne i denne bilen.

'

Powered by Labrador CMS