MOT JUNKERDAL. Det arbeides både utvendig og innvendig i Tjernfjelltunnelen. Slik ser det ut på østsiden av Tjernfjelltunnelen, mot Junkerdal. I løpet av sommeren vil mye av vegsystemet se ferdig ut. Foto: Erling Hansen, Statens vegvesen
MOT JUNKERDAL. Det arbeides både utvendig og innvendig i Tjernfjelltunnelen. Slik ser det ut på østsiden av Tjernfjelltunnelen, mot Junkerdal. I løpet av sommeren vil mye av vegsystemet se ferdig ut.

Tjernfjelltunnelen får ikke mobildekning?

Alt ligger til rette for mobildekning i Tjernfjelltunnelen, men ingen mobilselskaper vil installere utstyret som er nødvendig.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Slik det ser ut nå vil det ikke være mobildekning i den 3,3 kilometer lange tunnelen når den åpnes for trafikk, går det fram av en pressemelding fra Statens vegvesen.

-Vi har lagt til rette for at mobilselskapene kan montere utstyret som trengs, men foreløpig er det ingen av dem som har planer om dette. Dermed er det uvisst om og eventuelt når det blir mobildekning i Tjernfjelltunnelen, forteler prosjektleder Knut Sjursheim i Statens vegvesen

27 nødtelefoner

Sjursheim understreker at tunnelen har 27 nødtelefoner til bruk hvis man kommer ut for en hendelse. Disse inngår i dagens krav til sikkerhet, uavhengig av om det er mobildekning eller ei.

- I en nødsituasjon bør man alltid bruke nødtelefonene der de finnes. Da får du kontakt med Vegtrafikksentralen som ser nøyaktig hvor i tunnelen du er. De kan veilede deg videre, bestille assistanse og stenge tunnelen hvis behov.

Elektro-arbeid

I Tjernfjelltunnelen handler det mest om sikkerhets-utrustning framover.

I den 3,3 kilometer lange tunnelen på Riksvei 77 nær Junkerdalen er det elektroarbeider som preger aktiviteten. Alt utstyr for strømtilførsel er på plass.

Tester i sommer

Nå monteres det sikkerhetsutrustning som blant annet nødtelefoner, brannslukkere, kameraer, lys, skilt, ventilasjon og systemer for varsling, styring og kommunikasjon.

Etter sommeren skal utstyret testes, justeres og feilrettes hvis det er nødvendig. Alt må fungere stabilt før trafikken kan slippes inn. Videre er det satt av tid til øvelser og opplæring.

Godkjenning

- Når dette er gjennomført kan vi søke om sikkerhetsgodkjenning. Det er for tidlig å sette noen åpningsdato, men målet er å åpne for trafikk utpå høsten en gang, sier prosjektleder Knut Sjursheim i Statens vegvesen.

Vegbygging framover

Inne i tunnelen er det asfalt allerede, men det skal legges ett lag til før det er klart for oppmerking av veibanen. På utsiden skal veiene bygges ferdig, både inn og ut av tunnelen, samt ved krysset mot E6 og påkoblingene til dagens veg.

- I løpet av sommeren vil mye av vegsystemet se ferdig ut. Interimsveiene fjernes senere, sier prosjektleder Knut Sjursheim i Statens vegvesen.

Powered by Labrador CMS