Leder:

Vi håper svenskene klarer å overbevise sidrumpede politikere at jernbanen har en framtid

Utover det å bli slått av svenskene, som alltid er litt bittert, tror vi ikke nødvendigvis det blir noe tap.

Publisert Sist oppdatert

Det kan bli flere positive endringer

Ikke før hadde NSB skiftet navn til VY, så kom nyheten om at svenske SJ Norge og overtar Nordlandsbanen og flere andre strekninger i Norge. Om ett år får vi togsett med nye logoer.

Utover det å bli slått av svenskene, som alltid er litt bittert, tror vi ikke nødvendigvis det blir noe tap for de som er tilhenger av toget,

Tvert i mot kan det bli flere positive endringer.

Anbudet som SJ Norge har fått forutsetter at antall avganger ikke skal reduseres i forhold til dagens tilbud. Faktisk ligger det muligheter for et enda bedre togtilbud, blant annet en ny avgang mellom Bodø og Mosjøen på lørdager.


For de ansatte er det naturlig at et slikt skifte skaper usikkerhet. Men SJ Norge har lovt at ale ansatte skal beholde stillingene sine. Det er et løfte vi tror de vil holde. Deres inntjening bør ikke ligge i besparelser, men derimot økte inntekter.

Les også: NSB ble født i 1883, men nå er det slutt

Skal selskapet tjene gode penger på Nordlandsbanen er det nødt til å få flere passasjerer til å bruke jernbanen. Det bør være lovende for de som gjerne tar tog og som håper på et grønt skifte som innebærer at flere reiser kollektivt.

Hvis SJ Norge oppnår god lønnsomhet på Nordlandsbanen kan det også sette fart i utbyggingen av jernbanen nordover.

Selv om Nordlandsbanen fortsatt kjører med lokomotiver som går på diesel, er det mer miljøvennlig å ta tog framfor å kjøre bil. Ikke minst gjelder det dem som pendler med bil hver dag
for å komme på jobb.

En oppgang i antall passasjerer kan få politikerne til å forstå at jernebanen har en framtid. Kanskje kan det bety et gjennombrudd for å skifte de gamle diesellokomotivene med lokomotiv som går på hydrogen.

Vi håper svenskene klarer å overbevise sidrumpede politikere at jernbanen har en framtid.

Det staten sparer på å konkurranseutsette togtrafikken, bør øremerkes til utbygging av jernbanen. Norge ligger etter en lang rekke land når det gjelder togtilbud, som kan bli den mest miljøvennlige måten å reise på.

Hvis endringen fører til at vi beholder det samme tilbudet som før, og ikke får noen videre utbygging, blir vi skuffet. Med politikere uten vyer, kan vi like godt gå tilbake til VY.

Powered by Labrador CMS