FART I TUNNEL. Fylkesråd for Bent-Joacim Bentsen er enig med Vegvesenet i at redusert hastigheten i noen tunneler i Sørfold minske faren for ulykker. Foto: Kenneth Strømsvåg
FART I TUNNEL. Fylkesråd for Bent-Joacim Bentsen er enig med Vegvesenet i at redusert hastigheten i noen tunneler i Sørfold minske faren for ulykker.

Støtter forslaget om lavere hastighet i tunneler

(SØRFOLD) Fylkesråd Bent-Joacim Bentzen støtter forslaget til Statens vegvesen om redusert hastighet gjennom noen av Sørfold-tunnelene.

Publisert Sist oppdatert

Fylkesråden for transport og infrastruktur i Nordland slår samtidig fast at dette ikke kan være en hvilepute.

- Skammelig dårlig

Statens vegvesens foreslår å redusere hastigheten gjennom fire av E6-tunnelene gjennom Sørfold.

– Standarden på disse tunnelene er skammelig dårlig. Ved å redusere hastigheten kan vi minske faren for ulykker. Men det må ikke bli en sovepute som forlenger prosessen med å oppgradere denne ulykkesbelastede vegstrekningen, påpeker Bent-Joacim Bentzen.

Nye krav

Det er en kjensgjerning at tunnelene gjennom Sørfold som ble bygget på 80-tallet, var dimensjonert for en helt annen trafikkbelastning og størrelse på kjøretøy.

– Noen av tunnelene på strekningen er til og med bygget på 60-tallet. Det er virkelig på høy tid at Regjeringen prioriterer dette prosjektet, og gjennomfører det så raskt det lar seg gjøre, argumenterer Bentzen.

Europavei krever standard

Bentzen gir honnør for de statlige vegsatsingene som er gjennomført i Nordland, og for planene som er skissert for blant annet E6 mellom Fauske og Hamarøy, og for Ulvsvågskaret lenger nord på Hamarøy. Han mener imidlertid framdriften kan være større.

– Det er et nokså dramatiske virkemiddel å sette ned fartsgrensen på en Europaveg, slik det foreslås her. Men det viser hvor trafikkfarlig denne strekningen faktisk er, påpeker Bentzen.

Etterslep som bør tettes

Fylkesvegene i Nordland har et estimert etterslep på ni milliarder kroner. Også tunnelene på fylkesvegnettet står foran store opprustningskrav.

– Generelt burde Regjeringen prioritert mer penger til fylkesvegene som vi overtok fra staten i en svært dårlig forfatning. I et trafikksikkerhets-perspektiv bør tunnelene på både statlige veger og fylkesvegene rustes kraftig opp. Det er faktisk i ytterste konsekvens et spørsmål om liv og død, avslutter fylkesråd Bent-Joacim Bentzen.

Powered by Labrador CMS