FÅR KRITIKK. Kathrine Strøm mener Ronny Sortland går feil ut når han vil ha skuterløype i Skaiti.
FÅR KRITIKK. Kathrine Strøm mener Ronny Sortland går feil ut når han vil ha skuterløype i Skaiti.

Debatt:

Største motstands vei til skuterløype

- Ronny Sortland (FrP) ser ut til å ta største motstands vei for å få etablert flere skuterløyper.

Publisert Sist oppdatert

I følge Saltenposten 27.04.19 går han offensivt ut for å få til skuterløype fra Skaiti til grensen.

Han bruker argumentet med at 70 prosent av kommunen er vernet, og at det er vanskelig å få til utvikling og næringsliv på grunn av arealmangel. Kommunen har da «bare» 673 kvadratkilometer igjen å utvikle.

Omtrent samme størrelsen som hele Gildeskål kommune.

I tillegg er det allerede et etablert næringsliv i det området han ønsker løype; reindrift. Motorferdselloven har et absolutt krav som tilsier at snøskuterløypene ikke skal være til vesentlig skade eller ulempe for reindriftsnæringen.

Den foreslåtte løypen vil være til stor skade på vinter- og vårbeiter og fordi den krysser en flyttlei.

En annen ulempe med traseen er at den går i et viktig friluftslivsområde og produktivt jaktterreng. Kommunen skal i følge forskriften «ta særskilt hensyn til støy og andre ulemper for friluftslivet.» I følge «Veiledning - støy og planlegging av snøskuterløyper» skal det være en 450 meter bred buffersone fra en skuterløype til et «viktig» eller «svært viktig» friluftsområde.

Den foreslåtte traseen går tvers i gjennom et friluftsområde som har kategorien «viktig».

I tillegg er traseen lagt i forbindelse med naturvernreservatet og landskapsvernområdet og habitat for bjørn, gaupe, fjellrev, ugler og andre truede arter. Skuterløype i et slikt område er i strid med naturmangfoldsloven.

Traseen kan altså være ulovlig på minst tre forskjellige punkter. For å få klarhet i dette må kommunen utføre grundige utredninger, medvirkningsprosesser og høring. Sannsynligvis med bistand fra innleide konsulenter. Dette er ressurskrevende, tidkrevende og dyrt, og en uheldig kombinasjon med at kommunestyret i april i år vedtok en innsparing på 1,5 millioner hos tekniske tjenester.

Politikerne har allerede kastet bort en temmelig bra sum får vi anta, på (minst) tre tidligere traseer, som alle var like lite gjennomtenkte og ikke mulig å gjennomføre. Høyst sannsynlig vil det også denne gangen framkomme at skuterløype ikke kan opprettes på grunn av hensyn til eksisterende næringsliv, friluftsliv, støysoner, naturmangfold eller motstand fra private grunneiere og Statskog.

Alt arbeidet er til ingen nytte.

Ønsker Sortland å opprette skuterløyper vil han ha langt større, billigere og raskere suksess, om han satser på områder som ikke er i konflikt med den loven som regjering og flertallet på Stortinget nylig stemte inn. Om det er hensynet til næringslivet som skal veie tungt, bør vel politikerne i Saltdal få med seg at det allerede er viktig næringsliv oppe i fjellene her: reindrifta. Den er også tungt vektet i motorferdselsloven.

Når politikere i kommunene velger å ignorere resultatet av så vel tidligere høringer, lovverket og miljøhensyn, blir det hele respektløst overfor eksisterende næringsdrift og en skadeskutt kommuneøkonomi. Og alt dette bare for å få en ti minutter lang løype til grensen.

Powered by Labrador CMS