STANS. I snart 14 dager har det vært stans på selve bruarbeidet, men i neste uke starter de opp jobben igjen. I bakgrunn den nye veien som allerede er tatt i bruk. Alle foto: Arild Bjørnbakk
STANS. I snart 14 dager har det vært stans på selve bruarbeidet, men i neste uke starter de opp jobben igjen. I bakgrunn den nye veien som allerede er tatt i bruk. Alle foto: Arild Bjørnbakk

Starter opp brujobben neste uke

Sveisetestene på Finneidbrua er nå godkjent og monteringsarbeidet skal starte i neste uke, sier prosjektleder Terje Arntsen i Statens Vegvesen.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: - Vi håper at det blir tidligst mulig i neste uke at de setter i gang med jobben, forteller Arntsen til Saltenposten.

Godkjent

Det er de spanske underleverandørene som nå har fått på plass de godkjenninger som skal til med sveisen for brua.

Det skal på plass to lengder på 68 meter som skal gå over Finneidstraumen. De to lengdene ligger nå i åtte deler på siden av brua nær Finneidkaia. Disse åtte elementene skal først sveises sammen til to elementer. Deretter skal disse to elementene på 220 tonn heises på plass på brua.

Lekter

De to store elementene vil bli heist på plass av en spesialkran. Denne kranen kommer på en lekter til Finneid kai, derfra skal den kjøres opp til bruområdet.

- Det er fylt ut et område ved Finneidstraumen hvor denne spesialkranen skal stå når den løfter på plass disse to store elementene hver på 220 tonn, forklarer Terje Andersen. Disse to elementene er hver på 68 meters lengde. Oppå disse elementene kommer det igjen et dekke i 15 meters bredde som omfatter de to kjørebanene og gang/sykkelvei på siden.

Forsinkelsen

De siste 14 dagene har det vært full stans i arbeidet på brua som er kraftig forsinket.

- Vi har tidligere fått beskjed om en forsinkelse på opp mot tre måneders og har ikke fått noe ny beskjed om dette, men vi forbeholder oss fortsatt på sluttdatoen 1.november, sier prosjektleder Terje Arntsen i Statens Vegvesen.

De forbeholder seg hovedentreprenøren i arbeidet videre.

Testing

Prosjektlederen forteller om et omfattende og krevende sveisearbeid hvor de må ha godkjenning før de kan gå videre. Det er denne testingen som har pågått på Finneid.

Nå ved tredje forsøk har de lyktes med å finne den rette løsningen som er godkjent. Dermed kan de spanske underleverandørene gå videre i jobben.

Kostnadene

Kruse Smith som har sitt hovedkontor i Kristiasand står for utbyggingen av brua. De vant anbudskonkurransen med 61,9 millioner kroner. De totale kostnader for hele prosjektet inkludert 950 meter ny vei, en støttemur fra brua og 220 meter er på 150 millioner kroner.

- Vi dette koste mer for Statens Vegvesen når det blir slike forsinkelser, prosjektleder Terje Arntsen.

- Nei, vi det er ikke vår kostnad at de har blitt forsinket.

Starter igjen

Produksjonstestene for sveisen er nå godkjent, og derfor håper Statens Vegvesen at arbeidet starter opp igjen tidligst mulig i neste uke.

- Vi er glad for at vi har fått en løsning på sveisingen av bruelementene og kan gå vi dere sier anleggsdirektør i Kruse Smith, Bjørn Velken.

- Hva med forsinkelsene?

- Vi har selvsagt et håp om at vi skal ta inn denne forsinkelsen og gjøre den jobben som vi har avtale om. I dag er det vanskelig å si noe mer om dette, det er heller ikke rett av oss å uttale oss mer. Vi har en oppdragsgiver å ta hensyn til, sier anleggsdirektør Velken.

Støttemur

På nordsiden av brua arbeides det nå med en 220 meter lang støttemur som blir avgrensning mot kaiområdet på Finneid.

På toppen av betongveggen kommer det ytterligere en 2,5 meter høy trelem, dermed blir denne støtteveggen hele seks meter høy. Mange vil nok være fornøyd med denne, for dermed stanser den innsynet mot Østbø sitt anlegg.

Powered by Labrador CMS