E6 Megården-Mørsvikbotn. Parsell P1, P2 og P3 + Alternativ trase (Alt1) som skal utredes. Her vil det bli varslet planarbeid. Foto: Statens vegvesen
E6 Megården-Mørsvikbotn. Parsell P1, P2 og P3 + Alternativ trase (Alt1) som skal utredes. Her vil det bli varslet planarbeid.

E6 i sørfold:

Starter grunnboringer

Statens vegvesen starter grunnboringer i mai. I følge en pressemelding vil de bygge E6 i Sørfold så raskt og effektivt som mulig.

Publisert Sist oppdatert

Statens vegvesen har nå startet jobben med å realisere ny E6 mellom Megården og Mørsvikbotn i Sørfold nord for Fauske.

For å bygge vegen raskt og optimalisere prosjektet har Samferdselsdepartementet besluttet at prosjektet skal forberedes for bygging med tidlig involvering av entreprenør.

Vurderer involvering av entreprenør

Etter erfaringer fra suksessprosjektet E6 Helgeland vil tidlig
involvering av entreprenør vurderes brukt på E6 Megården-Mørsvikbotn.

Den endelige beslutningen

Stortinget tar endelig beslutning for kontraktsform og gjennomføringsmodell.

I praksis betyr tidlig involvering at entreprenørene kan foreslå andre løsninger for bygging, trasevalg og materialvalg dersom dette gir kortere byggetid, bedre økonomi eller bedre samfunnsnytte.

- For å gi entreprenørene best mulig kunnskapsgrunnlag starer vi grunnboringer og andre undersøkelser på strekningen Megården – Sommerset allerede nå i mai, sier prosjektleder, Knut Sjursheim.

Tredelt prosjekt

Parsell 1: Megården-Sommerset vurderes bygget med mulighet for optimalisering gjennom tidlig involvering. På denne strekningen vurderes det alternativ trasse med en kort og en lengre tunell via Nordfjorden som vil gjøre vegen nesten fem kilometer kortere enn alternativet som ligger i dagens reguleringsplan.

Parsell 2: Brua over Leirfjorden vil bli bygget etter vedtatt reguleringsplan. Her åpnes det ikke for tidlig involvering eller endringer.

Parsell 3: Tverrdalen-Mørsvikbotn vurderes bygget med mulighet for optimalisering av løsninger gjennom tidlig involvering.

Kan kreve ny reguleringsplan

Dersom Stortinget beslutter å bruke tidlig involvering kan de beste løsningene komme utenfor vedtatt reguleringsplan.

Statens vegvesen varsler derfor at det startes planarbeid for å holde fremdriften i prosjektet slik at ny veg kan bygges så raskt og effektivt som mulig.

I løpet av mai måned vil de som berøres av planarbeidet motta et brev med mer informasjon om det planlagte arbeidet som må gjøres.

E6 Megården-Mørsvikbotn. Parsell P1, P2 og P3 + Alternativ trase (Alt1) som skal utredes. Her vil det bli varslet planarbeid. Foto: Statens vegvesen
E6 Megården-Mørsvikbotn. Parsell P1, P2 og P3 + Alternativ trase (Alt1) som skal utredes. Her vil det bli varslet planarbeid.
E6 Megården-Mørsvikbotn. De tre parsellene i dagens reguleringsplan. Foto: Statens vegvesen
E6 Megården-Mørsvikbotn. De tre parsellene i dagens reguleringsplan.
Powered by Labrador CMS