KLARTE DET. Valter var særdeles fornøyd med seg selv da han nådde toppen av legendariske Mur du Huy.
KLARTE DET. Valter var særdeles fornøyd med seg selv da han nådde toppen av legendariske Mur du Huy.VAKKERT. Da rytterne kom til Belgia ble landskapet, som til da hadde vært flatt, straks mer kupert og Valter Jacobsen beskriver turen som både vakker og viktig.

Valter syklet 136 mil for en veldig god sak

Team Rynkeby med Valter Jacobsen kom seg til Paris på strålende vis, og da ble gåsehudfaktoren høy.

Publisert Sist oppdatert

PARIS/FAUSKE: Turen inneholdt 23 punkteringer, var 1365 kilometer lang, og tok 51 timer og 19 minutter.

- Vi hadde en fantastisk tur. Jeg ville ikke vært den foruten. Det var lagt opp en helt utrolig rute. Vi syklet på alt man kan tenke seg av veier. Noen av dem små stier der følgebilen ikke kunne være med, sier Valter.

1.900 syklister

Han syklet for Team Rynkeby sitt Nord-Norge-lag, som samler inn penger til Barnekreftforeningen. Team Rynkeby har, siden starten i 2002, har samlet inn over 200 millioner kroner.

I år var det flere enn noen gang som syklet. 1.900 syklister fra seks land var med.

Flere fra Fauske?

- Utrolig proft lagt opp, hele opplegget. Jeg håper flere fra Fauske vil være med neste år. Søknadsfristen er 17. august i år. Neste år skal Nord-Norge deles i to grupper, og den ene av dem blir i Bodø. Det er bra, for det er langt å dra fra for eksempel Tromsø til Bodø for å trene på vinteren og våren, sier han.

På turen nå var de 42 syklister i gruppa.

Måtte rotfylle

Gjennomføringen gikk greit for Valter, men hele deltakelsen hang i en tynn tråd kvelden før start.

- Jeg fikk tannpine i Oslo natta før vi skulle starte, men fikk heldigvis en akutt-time hos en flink tannlege og fikk startet på en rotfylling. Det var en strek i regninga, men det berget meg, sier han.

Laget besøkte Rikshospitalet i Oslo før de dro sørover, og det ble en sterk opplevelse.

- Det er mange skjebner der, sier Valter og der fikk laget en påminnelse om hvorfor de sykler.

LES OGSÅ: Endelig i mål

Transportetapper

Så ble det ferge til København, for noen lag Kiel, og man startet fra Rådhusplassen med politieskorte ut av byen.

Den første etappen var på 16 mil, og selv om det gikk sakte i starten, fikk de opp fin marsjfart etter hvert.

Gjennom Tyskland var det «transportetapper», men da de kom inn i Belgia forandret landskapet seg og ble mer kupert.

LES OGSÅ: Min største seier noensinne

Mat og drikke viktig

- Virkelig flott. Vi bodde på gode hoteller, spiste middag sammen hver dag og oppsummerte dagen og planla den neste. Vi sto opp klokka seks hver morgen, spiste frokost halv sju og var på sykkelen halv åtte. Hele tiden visste vi hvor langt det var til stopp og pause, sier han.

- Vi fikk pratet mye underveis, faktisk også sunget litt - men også hjulpet hverandre når noen gikk i kjelleren og ble slitne. Det er lett å glemme inntak av mat og drikke, så det minnet vi hverandre på.

Med 30 grader i skyggen, og 40 i sola kan man ikke slurve med mat og drikke.

Beintøff klatring

Så dukket den opp. Den berømte, majestetiske og beryktede. Og ikke minst den fryktede Mur de Huy.

1.300 meter, med en høydeforskjell på 128 meter. Den gjennomsnittlige stigningen er 9,3 prosent, og på det bratteste er det smått ufattelige 26 prosent! Det betyr at man i snitt stiger 9,3 meter per hundre meter.

Den kalles verdens lengste kilometer, og avslutter sykkelklassikeren La Fleche Wallone på et særdeles brutalt og avgjørende vis.

Fra Kvænflågtunnelen og opp til Leivset er det mellom seks og sju prosent...

LES OGSÅ: Triumfferd til Paris

Gåsehud i Paris

- Det var en høydare å klare den. Jeg jobbet med meg selv både kvelden og natta før, og fikk sikkert hundre tusen råd om hvordan man skal forsere den. Men det er noe man bare må finne ut av selv. Og jeg klarte det! Neste år må jeg virkelig huske å se La Fleche Wallone på tv, sier Valter.

Da laget syklet inn til Paris var gåsehudfaktoren høy hos mange. Hos noen trillet tårene.

De hadde klarte det, og Valter satt med flere følelser.

- Det var både litt trist og også veldig godt at det var ferdig. Det ble en fin avslutning på en usedvanlig flott viktig tur.

Powered by Labrador CMS