TENNFLÅGET TUNNEL. Foto: Arild Bjørnbakk
TENNFLÅGET TUNNEL.

Debatt:

Sørfoldtunnelene - Når vil oppstart av veiprosjekt Ny E6 skje?

Dette er et åpent brev til samferdselsdepartementet v/ Samferdselsminister Jon Georg Dale

Publisert Sist oppdatert

Innledningsvis vil jeg gjøre det klart at jeg representerer en grunneier i Sørfold (Horndal) i forbindelse med ny E6 fra Megården til Mørsvikbotn.

Statens Vegvesen fullførte planleggingen av dette prosjektet på en rask og effektiv måte. Grunneiere ble hele tiden ivaretatt under prosessen og mange fikk gjennomslag for nye innspill og løsninger på traseen. På det siste folkemøtet på Straumen ble det opplyst at grunneiere deretter skulle kontaktes i forbindelse med grunnavståelse slik at byggestart kunne ta til 2018.

Dette ble det ikke noe av da ingen bevilgninger kom på plass. Skuffelsen var stor for folk som er berørt av dette, ikke minst de veifarende som må ta til takke med de 16 smale, mørke og trafikkfarlige tunnelene på eksisterende E6 ennå i mange år fremover.

I lys av flere ulykker i tunneler, nå sist i Gudvangen og den undersjøiske tunnelen ved Hitra, er det beklagelig at folk fortsatt skal utsettes for fare på tunnelstrekningene mellom Megården og Mørsvikbotn.

Selv bruker jeg denne veien ofte på tur til min kones hjemplass i Horndal, der vi har hytte. Har opplevd mange farlige situasjoner når vogntog plutselig må stanse helt opp når de møtes i disse tunnelene, dette for å unngå skader på bilene.
Et par ganger har det vært full stans like ved inngangen til Glenflåget tunnel fra nord slik at biler som har kommet opp bakken før tunnelen, så vidt har unngått å kollidere med enten vogntog eller andre personbiler som har stoppet pga vogntogstansen.

Det er mange beretninger om dette i de andre tunnelene også. Tatt i betraktning den økende tungtrafikken nordover fra Fauske sier det selv at farene øker for hvert år som går.

Statens Vegvesen opplyser at man tidligst kan sette i gang veiprosjekt Sørfoldtunnelene 2022. Med en anleggstid på 6-7 år, kanskje mer, betyr det at man må fortsette å kjøre gjennom de gamle tunnelene frem til – i beste fall – 2028/29.

Man får inderlig håpe at ingen større katastrofer vil skje, men slik tilstanden er for de 16 tunnelene i Sørfold, så er det nok vanskelig å unngå.
Idet jeg forventer svar på denne henvendelsen så snart som mulig,

Powered by Labrador CMS