Foto: Frida Kalbakk

Sørfold og Beiarn scorer best i Indre Salten på årets kommunetest

I Nordland er det Rana kommune som kommer best ut på å hjelpe folk som har spørsmål om kommunale tjenester.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: Forbrukerrådet har testet hvor gode kommunene er til å hjelpe folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester.

Samtlige kommuner er testet på til sammen nesten 30.000 opplysninger via telefon, e-post og nettsider.

I Indre Salten er det Sørfold og Beiarn som scorer best, på henholdsvis 19. og 20. plass.

Fauske kommune ligger på 22. plass og Saltdal på 30. plass. Nederst i Nordland ligger for øvrig Træna kommune.

Enkelt med god kontakt

Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket peker på at kommunene for eksempel har ansvar for at vi har lege og skole å gå til, vann i springen, og omsorg når vi blir gamle. Derfor er det viktig at det er enkelt å komme i kontakt med kommunen, og at de gir gode svar, forklarer hun.

- Se for deg småbarnsforeldre som skal velge barnehage til babyen de gruer seg til å sende ut i verden. Da vil de selvsagt vite mest mulig om barnehagene. Trives barna, blir foreldrene hørt, er det bra miljø der? Dette trenger folk å vite. En del kommuner gjør allerede brukerundersøkelser, og legger disse svarene åpent ut. Og åpenhet gir foreldrene grunn til å føle seg trygge. Her kan nesten alle kommunene, også vinneren, gjøre det bedre.

Oppfordring

Blyverket, som tiltrådte som direktør i Forbrukerrådet i desember, har en klar oppfordring til kommunene.

- De må gjøre innbyggerne til hovedpersonene. Det er dem de er til for. Kommunene må spørre innbyggerne om hva de synes, ta svarene på alvor, og være åpne om dem.

Hun opplyser at flere kommuner måler egen innsats etter hvilken plass de tar i Forbrukerrådets test, og håper årets resultater vil gi inspirasjon til enten å beholde god plassering, eller forbedre seg.

Powered by Labrador CMS