GIVERGLEDE. Leder for TV-aksjonen i Sørfold kommune, varaordfører Sten Robert Hansen kan gjerne vise tommel opp etter årets innsamlingsresultat. Foto: Sørfold kommune
GIVERGLEDE. Leder for TV-aksjonen i Sørfold kommune, varaordfører Sten Robert Hansen kan gjerne vise tommel opp etter årets innsamlingsresultat.

Sørfold ga mest til TV-aksjonen

Av alle kommunene i Salten ligger Sørfold på en førsteplass. Her ga innbyggerne i snitt 73 kroner til årets TV-aksjon.

Publisert Sist oppdatert

SALTEN: Blant kommunene i Salten er det Sørfold som troner øverst, med et resultat på 138.334 kroner, det er en femteplass i fylket og 18. plass nasjonalt. Nederst ligger Beiarn, på en 312. plass nasjonalt. Her har folk gitt totalt 26.112 kroner, det er i snitt 25 kroner per innbygger.

Les også: Kassandra måtte hoppe i havet

Fauske har samlet inn 385.004 kroner, og ligger på en 120. plass i landet. Saltdal har fått inn 152.554 kroner og er rangert på en 200. plass nasjonalt. I Bodø har folk totalt samlet inn i overkant av 3,3 millioner kroner, og ligger på en 25. plass i landet.

Fem mill. mindre

Nordlendingene lå på en andreplass og har samlet inn 11 millioner kroner. Den totale summen som kom inn til årets TV-aksjon nasjonalt, er i overkant av 215 millioner kroner.

TV-aksjonen 2020 - resultater

Dette er TV-aksjonen og WWF fornøyde med, sett i lys av den spesielle situasjonen hvor bøssebærerne kun har vært digitale. Til sammenligning fikk TV-aksjonen inn 220 millioner kroner i fjor, til organisasjonen CARE.

Digitalt opplegg

Selv om det ikke har vært bøssebærere fysisk på døra, har privatpersoner gitt mer enn 90 millioner kroner i gave til årets TV-aksjon, enten via Vipps, Spleis, på konto eller per telefon.

- Vi ser at vi har klart å mobilisere det norske folk på en unik måte gjennom digitale løsninger

- Det digitale undervisningsopplegget for skolene er tatt i bruk mer enn noensinne og antall skoleløp er høyere enn noen gang tidligere. Næringslivet har gitt rekordhøye 41,5 millioner. Også P3-aksjonen ga alt, bokstavelig talt med hud og hår, og sørget for drøye 7,8 millioner til TV-aksjonen NRK WWF og arbeidet for å stanse plastforsøpling av havet, oppsummerer TV-aksjonen på nettsiden.

Les også: Fisker opp sykler, handlevogner og bilstoler utenfor strandpromenaden

-Historisk TV-aksjon

Leder for TV-aksjonen nasjonalt, Vibecke Østby er mer enn fornøyd.
- Dette har vært en historisk, heldigital TV-aksjon, og vi er imponert over resultatet. I hver eneste by og bygd har store og små, unge og eldre stilt opp for å støtte det viktige arbeidet WWF gjør for havet. 2020 har vært et unntaksår der vi har måttet tilpasse oss en helt ny hverdag. Vi hadde ingenting å sammenlikne med, men vi ser at vi har klart å mobilisere det norske folk på en unik måte gjennom digitale løsninger. På tross av at vi ikke har kunnet møtes fysisk på døra til hverandre, har TV-aksjonen også i år samlet nasjonen til en dugnad for fellesskap og solidaritet med mennesker i sårbare livssituasjoner, sier Østby.

Powered by Labrador CMS