SIKKERT VALG. Moises Nymo (16) var blant de første som puttet stemmeseddeleni boksen. Foto: Sylvia Bredal
SIKKERT VALG. Moises Nymo (16) var blant de første som puttet stemmeseddeleni boksen.

Skolevalget er i gang på Fauske videregående

(FAUSKE) - Jeg hadde bestemt meg på forhånd, sier Moises Nymo.

Publisert Sist oppdatert

Moises Nymo (16) var den første til putte stemmeseddelen sin opp i urnen, og han er åpen på hvilket parti som fikk stemmen hans også.

- Unge Venstre, fikk min stemme.

- Hvilke saker er viktige for deg?

- Nei, det er personlig. Men det er bra med debatt og det var en grei diskusjon, selv om jeg har hørt det meste før, sier Nymo.

Nymo kommer til å stemme når han blir myndig, og påpeker bare gjennom å delta i valg kan man være med å påvirke og bestemme.

Nymo var en av mange ungdommer på skolen som fulgte den politiske debatten på Fauske videregående skole i kantina i formiddag. Rett etterpå var det avstemming i "lillkantina". Undertegnede ble guidet fram dit av en skoleelev som synes det var litt synd at bare to spørsmål fra elevene ble tatt opp til panelet, for det var mange som leverte inn gullapper med spørsmål.

Resultatet fra skolevalgene slippes ikke før onsdag 4. september klokka 19. Det er Norsk senter for forskningsdata AS (NSD) som arrangerer skolevalget på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Det er NSD som offentligjør resultatene og grunnen til at de ikke vil at resultatene skal offentliggjøre hver for seg forklarer de slik:

Personvernhensyn: Det kan på små skoler med få elever eller på skoler der mange elever stemmer likt, foreligge en risiko for indirekte identifisering. Dersom skoler offentliggjør slike resultater, kan det ha konsekvenser for elevenes personvern. NSD har rutiner som sikrer elevenes personvern i alle ledd og vil ikke publisere valgresultater på skolenivå dersom det er fare for indirekte identifisering.

Påvirkning av valget ved andre skoler: Det vil alltid foreligge en risiko for at publiserte valgresultater ved en skole kan påvirke resultatet ved andre skoler. Slik påvirkning bryter med demokratiske prinsipper.

Redusert interesse for skolevalg som helhet: Dersom mange skoler publiserer egne resultater før den offisielle fristen, kan det føre til minsket interesse for skolevalget som helhet.

Powered by Labrador CMS