FRIR TIL UNGDOMMEN. Pensjonstpartiets Ole Kristian Andreassen håper å hente inn unge stemmer med helsides-annonsen som sto på trykk i avisa i helga. Foto: Pensjonistpartiet
FRIR TIL UNGDOMMEN. Pensjonstpartiets Ole Kristian Andreassen håper å hente inn unge stemmer med helsides-annonsen som sto på trykk i avisa i helga.

Pensjonistpartiets annonse engasjerer:

- Skjønner den ikke i det hele tatt

Pensjonist-parti-topp Ole Kristian Andreassen klasket til med en helsides annonse. Hilde Dypaune sitter igjen med et gedigent spørsmålstegn. Det synes stortingskandidaten er helt topp.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE/MISVÆR: Én helside. Fire farger. To bilder. En kort tekst. Det var det som møtte leserne av Saltenpostens lørdagsutgave i helga. ””Vær kul. Spill rock! Stem Pensjonistpartiet” var teksten i annonsen. Bildene var av Misvær-bandet Mojoo, kledd opp i Felleskjøpet-klær, mens en av bandets medlemmer er iført en caps signert Pensjonistpartiet.

UNDRING. Hilde Dypaune forstår seg ikke på annonsen. Foto: Privat
UNDRING. Hilde Dypaune forstår seg ikke på annonsen.

I stuss

Hilde Dypaune sitter igjen med atskillig flere spørsmål enn svar etter å ha fordøyd annonsen.

- Denne annonsen sier meg ingenting om partiet. Jeg skjønner den ikke i det hele tatt. Hva har Felleskjøpet med dette å gjøre? Og bildet av Mojoo i aksjon minner meg ikke mye om pensjonister, sier Dypaune, som kan et og annet om å utforme budskap som selger. Hun har tidligere vært markedssjef og jobber nå som salgssjef i profileringsbedriften Uni-form.

Fornøyd med undring

Ole Kristian Andreassen er hjernen bak annonsen. Han tar seg på ingen måte nær av Dypaunes betraktninger.

- Dette er jo akkurat som ønsket. Annonsen er ikke ment å skulle si så mye om partiet, men heller treffe ungdommen. Ungdommene vil gjerne være kule. Da kan de spille rock. Det er kult. Og så er det kult å stemme Pensjonistpartiet, sier Andreassen, som fikk tillatelse fra bandet til å bruke bildene.

Andreassen, som er fylkesleder og partiets andrekandidat i Nordland, mener Pensjonistpartiet har et stort potensiale i langt yngre velgere enn pensjonistene.

- Vi har et bredt program, som også inkluderer ungdom, så om dette kan gi oss bare én stemme til, ja da har det vært verdt det, sier 65-årige Andreassen.

SKRYT. Leder i Pensjonistpartiet, Kurt Johnny Hæggernæs, skryter av annonsepåfunnet til partikollegaen i Nordland. Foto: Franks Foto
SKRYT. Leder i Pensjonistpartiet, Kurt Johnny Hæggernæs, skryter av annonsepåfunnet til partikollegaen i Nordland.

Vugge til grav

I stortingsvalget i 2017 fikk Pensjonistpartiet 0,4 prosent oppslutning på landsbasis, med 12855 stemmer. Partileder Kurt Johnny Hæggernæs har trua på det yngre velgermarkedet.

- Dette stuntet stiller jeg meg helhjertet bak. Ole Kristian er en grepa kar med mange gode ideér. Vi har et program som favner fra vugge til grav, og om dette kan vekke interessen hos ungdommen, så er ingenting bedre, sier Hæggernæs.

SJARMERT. Ørjan Simonsen i Mojoo synes annonsen var fengende. Foto: Eva S. Winther
SJARMERT. Ørjan Simonsen i Mojoo synes annonsen var fengende.

Tenker langsiktig

Vokalist Ørjan Simonsen i Mojoo synes annonsen var fengende.

- Nå er det nok sånn at de fleste i bandet befinner seg i Senterparti-leiren, men vi skal jo alle forhåpentligvis en dag bli pensjonister. Og Pensjonistpartiet jobber jo for å bedre levekårene til de eldre, så sånn sett er dette langsiktig tenkning fra vår side, sier Simonsen.

Går for to

Ole Kristian Andreassen er for tida travelt opptatt med valgkamp-innspurten.

- Den siste tida har jeg tilbakelagt rundt 250 mil i bil, på stand og med utdeling av valgmateriell i postkasser. Akkurat nå ser det ut som partiet kan få inn én representant fra Trøndelag. Det virker lovende og vi er mange som gir det lille ekstra nå de siste dagene før den viktigste målingen kommer; valgdagen.

Powered by Labrador CMS