BEREDSKAP. Den gamle riksveien over Tjernfjellet blir stengt for biltrafikk når Tjernfjelltunnelen blir ferdig. Men den skal være mulig å bruke som beredskapsvei på sommeren. Foto: Sverre Breivik
BEREDSKAP. Den gamle riksveien over Tjernfjellet blir stengt for biltrafikk når Tjernfjelltunnelen blir ferdig. Men den skal være mulig å bruke som beredskapsvei på sommeren.

Skjebnen til den gamle Tjernfjellveien er ute på høring

Statens vegvesen foreslår at den gamle Tjernfjellveien blir beredskapsvei, i tillegg til sykkelvei og turvei.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Forslagene til hva som skal skje med den gamle veien, er nå sendt ut på høring. Formannskapet i Saltdal skal gi sine inspill når de møtes kommende tirsdag.

Ingen gjennomkjøring

Vegvesenet vil beholde dagens vei, men de vil ikke brøyte den om vinteren, og bare den første kilometeren fra saltdalssiden blir åpnet for biler.

Unntaket er dersom Tjernfjelltunnelen blir stengt over lengre tid på sommeren.

- Da kan gammelveien åpnes for trafikk, slik at lokalbefolkning og hytteeiere slipper å kjøre om Mo eller Narvik for å komme seg til Junkerdal. Det gjelder også rask transport til sykehus, heter det i forslaget fra Vegvesenet.

De vil ikke åpne veien om vinteren fordi det vil koste uforholdsmessig mye å brøyte den da.

Sykkelvei

Selv om det blir tillatt å sykle gjennom tunnelen, vil Vegvesenet anbefale å bruke gammelveien.

- Selv om det vil koste mer krefter, vil sykling over fjellet være en stor opplevelse på grunn av utsikten, skriver Vegvesenet.

Bare den første kilometeren av gammelveien opp fra Saltdalssida blir åpen for biltrafikk. De vil få kjøre fram til et utkikkspunkt der de kan se ned i Junkerdalsura. Resten av gamelveien blir sperret med bom på begge sider.

Vedlikehold

Den delen av gammelveien som blir åpen for bilkjøring vil beholde status som riksvei, og Vegvesenet vil vedlikeholde den. Vegvesenet vil fortsatt eie hele veien, og vedlikeholde den.

- Vegvesenet vil ikke tillate installasjoner langs gammelveien som gjør det vanskelig å bruke den som beredskapsvei, heter det også i høringsnotatet.

Powered by Labrador CMS