NYTT GJERDE. I 2016 ble det satt opp et reingjerde mellom Lønsdal og Kjemåga. Nå ønsker Bane Nor å sette opp gjerde videre fra Kjemåga til Indre Russånes. Når dette gjerdet er bygget vil det være sammenhengende gjerde fra Semska til Indre Russånes. Foto: Ørjan Alm
NYTT GJERDE. I 2016 ble det satt opp et reingjerde mellom Lønsdal og Kjemåga. Nå ønsker Bane Nor å sette opp gjerde videre fra Kjemåga til Indre Russånes. Når dette gjerdet er bygget vil det være sammenhengende gjerde fra Semska til Indre Russånes.

Nytt viltgjerde skaper debatt:

Skepsis til nytt gjerde langs jernbanen

(SALTDAL) Bane Nor vil sette opp et viltgjerde langs jernbanelinjen fra Kjemåga til Rusånes. Det skal hindre påkjørsel av rein og elg, men gjerdet vil også stenge ferdselen til folk.

Publisert Sist oppdatert

De siste ti årene er 57 elg og 264 tamrein påkjørt på strekningen.

Det er en stor utfordring for reindriftsnæringa, jernbanen og viltforvaltninga i kommunen.

Les også: Fortsatt påkjørsler på tross av gjerde

1,5 mil med gjerde

Nå er det bevilget penger til å sette opp et dobbeltsidig gjerde på den 15 kilometer lange strekningen fra Kjemåga til Rusånes. Gjerdet blir en forlengelse av dagens viltgjerde fra Lønsdal stasjon til Kjemåga.

Arbeidet skal gjøres til sommeren og sommeren 2021. Søknaden om å sette opp gjerdet er sendt til kommunen, og har vært ute på høring.

Les hva noen av grunneierne mener.

Store tap

Påkjørsel av tamrein og elg fører til store økonomiske tap for reindriftsutøverne, Bane Nor, viltnemnda og for togselskapene.

- Viltpåkjørsler er også en psykisk belastning for reindrifta, banepersonell og viltnemnda. Dette fordi påkjørslene er så ofte og mange. Dette fører til en oppgitthet både hos reindriftsnæringa og banepersonell, skriver Per Øyvind Mohus i søknaden fra Bane Nor til kom-
munen. Han er prosjektleder for viltgjerdet.

Utfordring

Ved påkjørsel av rein og elg er det et press på banepersonell for å få ryddet sporet så raskt som mulig, for å forhindre at rovdyr og fugler spiser av kadavrene for så å bli påkjørt av toget.

- Å jobbe under tidspress kan være utfordrende helsemessig for både banepersonell, viltnemnd og rein-
driftsutøvere, konsaterer Mohus.

Fordel for viltnemnda

Viltnemnda i Saltdal kommune har gitt tilbakemelding på at alle pengene i viltfondet går til avliving og ettersøk ved påkjørsel av elg på bane og vei.

- Viltfondet skal også brukes til forebygging, men hyppigheten av påkjørsler gjør at det ikke er penger til dette. Det er umotiverende jobbe på en slik måte at en alltid er i etterkant, når skaden er skjedd, heter det i søknaden fra Bane Nor.

Dette mener Statskog om planene.

Fordeler

Fordelene ved oppføringen av gjerdet er at man kan få ned antall påkjørte rein elg og åtseletere.

- Det vil også være en stor fordel for reindriftsutøverne å få færre påkjørsler slik at de kan drive på en mer lønnsom måte. Når simler går tapt som følge av påkjørsel av tog, får de ikke den bestandsøkningen den ønsker, og taper penger på det, heter det i søknaden.

Stenge-effekt

Ulemper med gjerdet er at det vil stenge for ferdsel av folk og dyr i området. Det har vært en ankepunkt i forhold til andre viltgjerder Bane Nor har satt opp.

Oppsetting av gjerdet er til ulempe for folk som krysser jern-
banesporet, innrømmer Mohus. Men han minner også om at det er forbudt å krysse et jernbanespor utenom der det er merket planovergang.

Porter for passering

Han påpeker at gjerdet ikke vil hindre lovlig kryssing av spor, ettersom alle de godkjente planovergangene i området skal opprettholdes.

- De aller fleste planovergangene er registrert som overganger det kan kjøres over, og disse vil bli utstyrt med firemeters port. For å gjøre det enklere for folk å passere vil det bli gangport ved kjøreporten, som reguleres med fjær. Dette for å unngå at porten blir stående åpen hvis noen er uforsiktige ved passering.

Mostand

- Bane Nor vil ikke ta inn over seg motstand mot oppføring av gjerdet som er begrunnet med en ulovlig ferdsel som over tid har utviklet seg. En slik kryssing skjer ved Kjemåga stasjon, der det går en tursti.

- Det er ingen lovlig kryssing ved gamle Kjemåga stasjon. Bane NOR mener derfor at det ikke skal legges til rette for kryssing her, skriver Mohus.

Lovlig kryssing

Han viser til at nærmeste lovlige kryssing er 800 meter unna. Her er det også en parkeringsplass med plass til seks biler.

- Bane Nor foreslår å installere ganggrinder her, heter det i søk-
naden.

For å få til en trygg og ryddig kryssing av jernbanen for de som kommer gående opp på sørsiden av Kjemåga, foreslår Bane Nor at en sti blir skiltet slik at folk kan passere over et tunneltak som ligger 500 meter sør for Kjemåga.

Ingen nye veier

Bane Nor vil ikke bidra til å bygge ut fyllinger, lage veier eller stier der folk kan gå langs sporet utenfor gjerdet eller lage kulverter under jernbanen.

- Disse tiltakene ligger langt utenfor de økonomiske rammene som viltgjerde-prosjektet har. Dessuten kan det påvirke stabiliteten i fyllingen, skriver Bane Nor.

Derimot kan de vurdere å bidra til snørydding av planovergangen ved Tretnes stasjon.

- Ingen trussel

Banen Nor ser ikke på gjerdet som en trussel mot natur- og kulturlandskapet i området.

- Gjerdet skal oppføres på jernbanens grunn som allerede er fri for vegetasjon og bærer preg av å være en del av et infrastrukturområde, skriver prosjektlederen

Konsekvensutredningen forteller at gjerdene vil gi en betydelig forbedring for reindriftsinteressene i området. Småvilt som rev, jerv og hare kan krysse under gjerdet ettersom det er en liten åpning mellom terrenget og der nettingen starter.

Fare for fugl

Når det kommer til risiko for påflygning av fugl skal denne reduseres ved at telefonlinjer i gjerdetraséen skal fjernes.

- Som et avbøtende tiltak skal den nedlagte telefonlinjen langs denne strekningen tas ned og fjernes. Dette vil eliminere et hinder og derved redusere kollisjonsfaren med fugl, skriver prosjektleder Per Øyvind Mohus i søknaden til kommunen.

Bane Nor anser fordelen med gjerdet som større enn ulempene, og håper at de får tillatelse til å sette opp viltgjerdet tidlig nok til å kunne starte arbeidet sommeren 2020.

Powered by Labrador CMS