I STORTINGET. Stortingsrepresentant Siv Mossleth (SP) fra Saltdal reagerer på planer om kutt i Statens vegvesen. Arkivfoto: Maria Trondsen
I STORTINGET. Stortingsrepresentant Siv Mossleth (SP) fra Saltdal reagerer på planer om kutt i Statens vegvesen. Arkivfoto: Maria Trondsen

Siv er bekymret for Vegvesen-kutt

- Jeg frykter ungdom fra Indre Salten nå må reise mye lengre for å få seg sertifikat. Sentraliseringa ser ut til å fortsette i rekordfart.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: Denne uka kom meldingen om at det ligger an til at hver femte ansatte i Statens Vegvesen kan miste jobben. Det er omfattende planer om å kutte i antall veistasjoner her til lands.

Siv Mossleth representerer Nordland for Senterpartiet på stortinget, og hun er meget bekymret over nyhetene.

- Senterpartiet vil ha tjenester der folk bor, og vil ikke privatisere og sentralisere trafikkstasjonene. Personer som skal ta førerkortet kan ikke kjøre bil på egenhånd. Ungdom som bor i spredtbygde område har stort behov for sertifikat på bil. Fraværskrava ved videregående har blitt myke strengere, og nå vil regjeringa gjøre det enda vanskeligere for unge å få tatt det sertifikatet de så sårt trenger, sier hun

- Det ser igjen ut til at denne regjeringa kun fokuserer på bedriftsøkonomi, ikke samfunnsøkonomi.

Hun påpeker det som står på samferdselsdepartementets hjemmeside:

- I tillegg skal Statens vegvesen levere en rapport om trafikant- og kjøretøystjenester senest 10. mai i år. Dette omfatter blant annet førerkorttjenester og registrering og kontroll av kjøretøy. I denne rapporten skal det også vurderes om det er oppgaver knyttet til trafikant- og kjøretøyområdet som helt eller delvis kan utføres av private aktører

- Senterpartiet mener at en divisjonsstruktur vil sentralisere Statens vegvesen. En løsning på utfordringa som oppstår når deler av etaten overføres til fylkeskommunene er å se på om fylkeskommunene også kan overta de fleste av de resterende oppgavene, sier hun.

- Da vil en i større grad sikre at regional kunnskap opprettholdes, og en unngår å sentralisere oppgaver og arbeidsplasser. Om regionkontorene og regionveisjefene blir borte, trenger vi annen lokal tilhørighet til veiene i regionene, også de statlige, slår Mossleth fast.

Powered by Labrador CMS