UGYLDIG. Konsesjonen for dette enorme anlegget var ikke gyldig, men Statnett og samene vil i høst gå i dialog for å finne en løsning. Foto: Skjermdump fra Statnetts planer
UGYLDIG. Konsesjonen for dette enorme anlegget var ikke gyldig, men Statnett og samene vil i høst gå i dialog for å finne en løsning.

Reindriftssamene fikk fullt medhold i Sørfold:

Bygging av gigant-trafo kjent ugyldig av retten

Reindriftssamene har vunnet fram i lagmannsretten. Statnett hadde ikke lov å bygge trafostasjonen ved Straumen som nå står ferdig, er satt i drift, og har kostet 600 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

SØRFOLD: Trafostasjonen dekker et område på størrelse med fem fotballbaner, og har stor betydning for forsyningssikkerheten av strøm i hele Nordland.

Den har stor betydning for muligheten til å transportere større mengder kraft i et fylke med stor kraftproduksjon og stor etterspørsel etter kraft hos etablerere.

Statnett, som har ansvar for «riksveinettet» for strøm her i landet, startet byggingen av trafostasjonen vinteren 2020/2021. Den ligger i Straumvassbotn, nært Siso kraftstasjon, 6-7 kilometer fra Straumen sentrum.

Enormt anlegg

Det er enorme dimensjoner over anlegget. Tre 250 tonns transformatorer plassert i murbygg som er 20 x 20 meter brede og der mastene når oppi 25 meter over bakken.

Det var NRK som først meldte at Hålogaland Lagmannsrett i juni 2023 enstemmig har kjent konsesjonen for Salten transformatorstasjon for ugyldig. Dette etter at Salten og Lofoten tingrett i 2022 hadde gitt Statnett medhold i saken.

Innrømmer feil

Informasjonsjef Irene Meldal i Statnett skriver i en epost til Saltenposten at Salten stasjon, som det store anlegget heter, fikk konsesjon i 2013.

- Det ble da tatt hensyn til reindriften, blant annet rundt flyttleiene til vinterbeite. I 2019 ble det søkt om noen endringer i konsesjonen for å legge til rette for byggingen.
De omsøkte endringene innebar en innskrenking i flyttleien til vinterbeitene i forhold til den opprinnelige søknaden. Disse konsekvensene ble dessverre ikke tilstrekkelig belyst av oss i denne behandlingen. Anlegget er bygget i henhold til konsesjonen som ble gitt, sier Irene Meldal.

- Det ble gjort en feil fra vår side da vi ikke belyste konsekvensene for reindriften av endringene som ble søkt om og fikk konsesjon. Det er beklagelig og burde ikke skjedd.

I forhandlinger

- Hva er konsekvensene av dommen?

- Nå skal vi få på plass en løsning som sikrer reindriftens interesser og vil ha tett dialog med de berørte videre. Ankefristen er 13. september, men nå er det aller viktigste å finne gode løsninger.

Statnett tar sikte på å få på plass en løsning som sikrer reindriftens interesser, og vi vil ha tett dialog med de berørte videre. Det aktuelle reinbeitedistriktet har selv foreslått en alternativ flyttlei, og dette er noe de vil ha en dialog rundt.

- Hva er konsekvensene dersom dere ikke blir enige med samene?

- Nå må vi få på plass en løsning som sikrer reindriftens interesser, uten å forskuttere resultatet av den dialogen vi skal ha med de berørte videre. De første møtene blir rett etter sommeren. I forkant av dialogen ønsker ikke vi å si mer om dette.

Ny Fosensak?

- Kan dette bli en ny Fosensak?

- Vi vurderer dette til å være en helt annen situasjon, både rettslig og faktisk. Vi mener det er mulig å finne en løsning som retter opp i den feilen som ble gjort og sikrer reindriftens interesser, sier Meldal.

Hun viser spesielt til den delen av dommen der det står at flytting av stasjonen neppe vil være en god samfunnsøkonomisk løsning. Retten mener man heller bør vurdere forslaget fra reindriften om en omlegging av flyttleia.

Flytter leia

I praksis innebærer dette at man utnytter at den gamle trafostasjonen fjernes, og at reinen flyttes langs vannet. Dermed tvinges ikke reinen opp langs den nye trafostasjonen.
Det krever planering og skogsrydding, skriver lagmannsretten, som understreker at de ikke kan si sikkert at det lar seg gjennomføre.

Saltenposten har denne uka gjentatte ganger, uten å lykkes, forsøkt å få tak i Mats Pavall. Han er kontaktperson i Duokta reinbeitedistrikt.

Powered by Labrador CMS