IKKE MED. Et av de mest spektakulære tiltakene på ny E6 gjennom Sørfold, er den over 700 meter lange hengebrua over Leirfjorden. Men prosjektet ligger ikke inne i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022, annet med med midler til forberedende arbeid. Foto: Statens Vegvesen
IKKE MED. Et av de mest spektakulære tiltakene på ny E6 gjennom Sørfold, er den over 700 meter lange hengebrua over Leirfjorden. Men prosjektet ligger ikke inne i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022, annet med med midler til forberedende arbeid.

Prioriterer ikke vei og tunneler

Forberedende arbeid på strekningen Megården - Mørsvikbotn er med i regjeringens forslag til statsbudsjett. Andre veiprosjekter er det ikke funnet penger til.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: Regjeringen har ikke funnet plass til utbedring av RV80 eller ny E6 gjennom Sørfold i budsjettforslaget som ble lagt fram tirsdag.

Det har tidligere i år vært håp om at Sørfold-tunnelene ville få plass i budsjettet allerede neste år, men da må Stortingets flertall gjøre en omprioritering.

En av de som er skuffet over budsjettforslaget er prosjektleder i Bodøregionens Utviklingsselskap (BRUS), Kristin Haugen.

- Er skuffet

- Vi er skuffet over at E6 Sørfoldtunnelene og riksvei 80 Kistrand ikke prioriteres i statsbudsjettet for 2022 og vi håper virkelig Stortinget kan prioritere prosjektene umiddelbart. Det er en utsatt strekning som lenge har hatt behov for oppgradering. Dette er gryteklare prosjekter som vi kan gå i gang med umiddelbart, som vil føre til arbeidsplasser og større verdiskaping i regionen vår, sier hun til Avisa Nordland.

Men det blir satt av penger til forberedende arbeider når det gjelder E6 Megården - Mørsvikbotn.

Fordeles av pott

Det kan også bli aktuelt å gjøre noe med strekningen Sandvika - Sagelva på RV 80 mellom Fauske og Bodø.

- Dette prosjektet er en såkalt utbedringssstrekning og da er det slik at Statens vegvesen får en pott med midler som skal fordeles på ulike prosjekter, sa statssekretær i samferdselsdepartementet Ingelin Noresjø (Krf) til Saltenposten tidligere i høst.

Dermed kan det fortsatt bli jobbing med RV80 i 2022.

Powered by Labrador CMS