E6 over Saltfjellet var stengt rekordmange ganger sist vinter. Foto: Webkamera/Statens vegvesen
E6 over Saltfjellet var stengt rekordmange ganger sist vinter.

Fylkesråden raser mot vegvesenet

Prioriterer ikke forbedring av utsatt fjellovergang

Statens vegvesen har fjernet forbedring av fjellovergangen E6 Saltfjellet fra sin prioriteringsliste.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Sist vinter var E6 over Saltfjellet stengt 141 ganger, noe som var ny rekord. Som følge av dette, hadde Statens vegvesen i mars foreslått et prosjekt de kaller "E6/E10 Åpne vinterveier" på lista over det de mener bør prioriteres i Nasjonal transportplan. Prosjektet omfattet både Saltfjellet, Sennalandet og Bjørnfjell, og prislappen var på 512 millioner kroner, ifølge NRK Nordland.

Nå i oktober har de levert ei oppdatert liste der prosjektet ikke lenger er med.

– Dette får ekstreme konsekvenser for oss her nord. Er ikke dette samfunnsøkonomisk galimatias, vet ikke jeg, sier fylkesråd for samferdsel i Nordland, Bent-Joachim Bentzen (Sp) til NRK.

Han var fornøyd med forslaget om "Åpne vinterveier", og mener nå at det er andre prosjekter på Østlandet som "spiser opp pengene". Bentzen vil derfor ta opp saken med samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Kjell Inge Davik som er direktør i Statens Vegvesen, forklarer til NRK at de har gjort nye og helhetlige vurderinger, som har medført endringer i prioriteringen i hele landet.

- Nytt i NTP 2022–2033 er at de kun skal vise prosjekter i første seksårsperiode. Deretter ha en bevilgning på hele strekningen i andre seksårsperiode, sier Davik.

Åpne vinterveier ligger i den andre delen av prosjektet, og nådde ikke opp til første seksårsperiode.

– Vi ønsker å prioritere dette så fort som mulig, når vi ser at det er rom for det, sier Davik til NRK.

Powered by Labrador CMS