VEIPRAT. Selvsagt var det veier som var trema når Johan Arnt Vatnan (t.v.) som er regiondirektør for det nye statlige selskapet Nye Veier, møtte statssekretær Allan Ellingsen og prosjektleder Kenneth Svendsen. Prosjektet Kenneth Svendsen leder er endret fra «E6 ut av sentrum» til «Fra bru til bru». Alle foto: Arild Bjørnbakk
VEIPRAT. Selvsagt var det veier som var trema når Johan Arnt Vatnan (t.v.) som er regiondirektør for det nye statlige selskapet Nye Veier, møtte statssekretær Allan Ellingsen og prosjektleder Kenneth Svendsen. Prosjektet Kenneth Svendsen leder er endret fra «E6 ut av sentrum» til «Fra bru til bru». Alle foto: Arild Bjørnbakk

Overraskende åpning for E6 ut av sentrum

E6 ut av sentrum kan komme langt raskere enn tidligere forventet. Det kom fram på torsdagens samferdselskonferanse på Fauske.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Det var regionvegsjef Turid Stubø Johnssen som fortalte forsamlingen at E6 ut av Fauske sentrum var spilt inn for neste planperiode for Nasjonal Transportplan (NTP). Det vil si for perioden 2022 til 2034.

Svært gledelig

- Dette er svært gledelig sier Kenneth Svendsen til Saltenposten, men han vil ikke spekulere noe om dette kan avstedkomme.

- Hvordan tolker du dette, Kenneth Svendsen?

Det at Fauske er spilt inn mot neste planperiode er et skritt videre. Her kan vi få en åpning for vårt prosjekt E6 ut av sentrum. Det kan ikke tolkes på annen måte an at prosjektet blir med når departementet skal vurdere planene for neste planperioden.

Endrer prosjektet

Kenneth Svendsen sier til Saltenposten at de nå har endret prosjektet E6 ut av sentrum. Det nye navnet på dette prosjektet er «Fra bru til bru». Det vil si fra Finneidbrua til Saltstraumbrua. Dermed er utbedringen av Riksvei 80 tatt inn i prosjektet.

- På denne måten har vi koblet Bodø opp mot prosjektet, forteller Svendsen.

Han legger til at noe av bakgrunnen for dette er å styrke prosjektet, men en annen grunn er at departementet nå har endret totalt på sine planer hvordan NTP-en skal arbeides fram til neste periode.

Sørfold-tunellene

Regionvegsjefen kom inn på Sørfold-tunnelene som ligger inne i NTP for perioden 2019 til 2020 med et minimumstiltak. Hun pekte på at dette er et stort kostbart prosjekt til 8,3 milliarder kroner, og at hoveddelen ligger i siste det av NTP-perioden.

På spørsmål fra Karianne Laksosnes om Sørfold-tunnelene svarte regionveisjefen at hun håper ikke at det blir forsinkelser for tunnelene, men at det blir nok noen år før de bygges.

Setså-løsning

På konferansen ble det også vist et kart meden ny planløsning for E6-traseen forbi Setså. Det vil si både for å bli kvitt den farlige tunnelundergangen og stigningen opp fra Setså.

Nå blir dette prosjektet spilt inn mot neste NTP-periode.

Powered by Labrador CMS