Debatt:

Ønsker ikke Coop Nordland kunder på landsbygda?

Publisert Sist oppdatert

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning.
Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Saltenposten til epost redaksjonen@
saltenposten.no

Mens Coop Extra i bynære strøk reklamerer med «gjør det billig», er slagordet til kundene hos Coop Marked og Prix på landsbygda «litt ditt». Det må betraktes som en treffende beskrivelse. Er du en trofast kunde og handler dine varer til overpris hos Coop Marked og Prix gjennom hele året avspises du med «litt» kjøpeutbytte, hele 1 prosent. En enkel prisundersøkelse på 17 tilfeldige varer hos Coop Marked, Prix og Extra viser en prisforskjell på opp mot 30 prosent, der Coop Marked er dyrest med kr 1021,- Prix litt bedre med kr 944,- mens Extra havner på kr 731.- En forskjell på nesten 300 kroner for bare 17 varer. Så kan man jo bare forestille seg hva forskjellen ville blitt på en skikkelig storhandel. Coop Obs var ikke med i undersøkelsen men har tilnærmet samme pris som Coop Extra. Dette er hva Coop Norge tilbyr sine kunder utenfor byer og tettsteder. Mens Rema 1000 har samme priser i hele Norge, opererer Coop under fire forskjellige merkenavn, med store prisforskjeller.

Spørsmålet til Coops ledelse blir derfor: Ønsker man ikke kunder på landsbygda, eller er vi å betrakte som annenrangs kunder som ikke fortjener noe bedre?

De forskjellige modeller, Marked, Prix, Extra, forklares med hvor stor omsetningen er. Skal en butikk opp ett nivå fra Marked eller Prix til Extra krever det x antall millioner i økt omsetning. Men hvordan tenker ledelsen at det skal oppnås når kundene rømmer over til andre lavpriskjeder? Er ikke prisnivået akseptabelt på Coops nærbutikk så finner kundene andre alternativer, da er ikke Coops butikker førstevalget. Det trenger man ikke handelshøyskolen for å forstå. Men jubelen står nok i taket hos både Kiwi, Rema 100 og de Øvrige lavpriskjedene.

Er det ikke sannsynlig at bygdas butikker kunne gitt en langt større økonomisk gevinst om Coop innfører samme lavpris som hos Extra over hele landet, og i alle butikker? En slik endring vil medføre at kundene støtter opp om nærbutikken. Det samme vil nok de fleste som har sin fritidsbolig på bygda gjøre. Bare i Beiarn og Misvær finnes det over tusen registrerte fritidsboliger, noe som kan utgjøre en betydelig kundegruppe der Coops butikker i dag er enerådende. Slik det nå foregår kommer hyttefolket til bygda med bilene fulle av varer fra lavpriskjedene, mens lokalbutikken blir «de glemte varers butikk». En håpløs politikk der Coop skyter seg selv i foten. Ledelse bør derfor vurdere endring som tjener kundene og bremser handelslekkasjen i stedet for å risikere milliardbøter på grunn av internt samarbeid mellom kjedene.

Et velbegrunnet svar fra ledelsen i Coop forventes. Helst et svar som er til beste for sine kunder, og ikke minst til sine gode og lojale ansatte som daglig må forsvare Coops urimelige prispolitikk.

Sven-Åke Hagen

Powered by Labrador CMS