SAMME MATERIELL. SJ Norge vil kjøre tog med de samme settene som Vy gjør i dag. Foto: Sverre Breivik
SAMME MATERIELL. SJ Norge vil kjøre tog med de samme settene som Vy gjør i dag.

Om tre måneder tar de over Nordlandsbanen, nå starter billettsalget

SJ Norge skal snart ta over togkjøringen på en rekke strekninger i Norge. En av dem er Nordlandsbanen.

Publisert Sist oppdatert

Faktaboks

• Togbilletter i Norge blir alltid tilgjengelig 90 dager, mer nøyaktig 2 160 timer, før avreise. Nye avganger slippes hver time.
• Innkjøp kan gjøres på sj.no, vy.no og det norske nasjonale billettsystemet entur.no.
• SJ Norge lanserer en norsk app i løpet av våren.
• Det er mulig å kjøpe både refunderbare og ikke refunderbare billetter.
• Svenske SJ Prio-poeng kan brukes i Norge og Sverige.
Fakta om SJ i Norge:
• Trafikk drives under merkevaren Nord – drevet av SJ.
• Trafikkpakke 2 Nord består av følgende syv jernbanestrekninger: Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen.
• Avtalen om togtrafikk i Trafikkpakke 2 gjelder fra sommeren 2020 og åtte og et halvt år fra nå, med opsjon på to års forlengelse.
• SJ Norge vil operere både dagtog og nattog.
• SJ Norge vil oppgradere togene med stikkontakter, forbedre dekningen for mobil og internett, og modernisere bistroer og introdusere et nytt ferskvarekonsept.
• For dagtogene er det to klasser – Standard og Premium.
• Nytt i Premium-tilbudet er at frokost er inkludert.
• SJ Norge vil introdusere lojalitetsprogrammet SJ Prio. Det vil bli det første kundeprogrammet for tog i Norge.

NORDLAND: Togbilletter i Norge blir alltid utgitt 90 dager før, nøyaktig 2 160 timer før avreise. Nye avganger slippes hver time, og som et resultat blir tilbudet på SJ.no stadig større, skriver selskapet i en pressemelding

De lengste strekningene i trafikkpakken SJ Norge skal operere er Nordlandsbanen, som går mellom Bodø og Trondheim, og Dovrebanen, som går mellom Trondheim og Oslo. I tillegg inneholder pakken Meråkerbanen, Raumabanen, Rørosbanen, Saltenpendelen og Trønderbanen.

Disse syv strekningene vil samlet sett gå under navnet NORD. De reisende vil kjenne igjen både logoen og navnet hele veien fra Oslo til Bodø.

– Vi når i dag en veldig viktig milepæl på veien mot trafikkstart i juni, sier Lena Angela Nesteby, kommersiell direktør i SJ Norge.

Hun gleder seg til å vise frem tilbudet SJ Norge etablerer i Norge fra 8. juni, og fra i dag kan man kjøpe billetter på www.sj.no.

Nesteby forteller at hun ser frem til å vise nordmenn den nye merkevaren i juni, og hun er overbevist om at det norske folk kommer til å sette pris på tilbudet. Det vil være opptil flere forbedringer på togene. De reisende vil blant annet oppleve et nytt og forbedret serveringstilbud, økt kapasitet på Dovrebanen, forbedret internettdekning, oppgradert interiør, modernisert serveringstilbud og lounger for SJ-reisende.

– På et NORD-tog skal du få god kundeservice og en behagelig reiseopplevelse. Vårt hovedmål er å forenkle og forbedre hele togreisen for de reisende. Å få til dette er helt avgjørende for at folk velger tog fremfor mindre bærekraftige alternativer, sier Nesteby, og fortsetter.

– Fra det øyeblikket du kjøper billett til du går av toget skal det være en positiv opplevelse. Det gjelder også når det er driftsutfordringer eller utfordringer med vær og vind. Våre kunder skal alltid føle at de er ivaretatt på best mulig måte.

Togreisende kan fortsatt kjøpe togbilletter hos Vy når SJ Norge overtar togstrekningene i nord 8. juni.

Fra sommeren vil det være tre togoperatører på langdistansestrekninger i Norge. SJ i nord, Go-Ahead i sør, og Vy på Østlandet og Vestlandet.

– Vi samarbeider godt med SJ, og er glade for at også de vil bidra til en enkel overgang for kundene når de overtar strekningene i nord, fortsetter hun.

– Vy skal gjøre det enkelt å reise miljøvennlig og kollektivt, og derfor tilbyr vi billetter også fra andre selskaper. Vi har inngått avtale med SJ, slik vi allerede har gjort med Go-Ahead, sier Vys konserndirektør for mobilitet og reiseliv Synne Homble.

Også SJ Norge setter pris på at man har fått til et rammeverk for samarbeid mellom de ulike aktørene

– SJ Norge ønsker, i likhet med alle aktørene i sektoren, at det å reise med tog skal være det absolutt beste alternativet for de reisende. For å få til dette må Vy, Go-Ahead og SJ Norge samarbeide, og måten vi nå organiserer billettsalget lover svært godt for samarbeid også på andre områder i årene som kommer, sier kommersiell direktør i SJ, Lena Nesteby.

SJ Norges billetter er nå tilgjengelige i Vy-appen og på vy.no, i tillegg i SJs og Enturs kanaler.

Powered by Labrador CMS