Foto: Helge Simonsen

Leder:

Nytt nederlag for Nord-Norge

Mest skuffet er vi over Arbeiderpartiet.

Publisert Sist oppdatert

Oppfordringen som lederen i Aksjonsgruppa for Nord-Norgebanen, Svein Arnt Uhre sendte til samtlige representanter på Stortinget mandag førte ikke fram. Tirsdag stemte flertallet i Stortinget ned forslaget fra Fremskrittspartiet og SV om å bygge Nord-Norgebanen.

Det innebærer nok en utsettelse for en utbygging som vil gitt landsdelen et solid løft. Mest skuffet er vi over Arbeiderpartiet, som i stedet for å skaffe et flertall for utbyggingen, stemte ned forslaget. De vil ha en ny utredning for å bygge jernbane mellom Fauske og Tromsø.

Arbeiderpartiet har en tradisjon for å ha visjoner. Det vil si at man setter seg et mål først, og deretter utreder hvordan man skal nå dette målet. Når det gjelder Nord-Norgebanen er det motsatt. Da vil de først ha nok en utredning, for så å vurdere om målet er verdt å nå.

I sitt brev til stortingsrepresentantene viste Uhre til at Nord-Norgebanen har vært planlagt like lenge som Bergensbanen har eksistert. Det som har manglet, er politisk mot til å starte byggingen. Det er fortsatt ikke til stede, noe tirsdagens avstemming var et bevis på.

De som går inn for å bruke mange milliarder på jernbane, først til Tromsø og deretter til Kirkenes, har folk i hele landet bak seg. Den siste meningsmålingen fortalte at 60 prosent var for å forlenge jernbanen nordover. Oppslutningen er enda større i Nord-Norge.

Byggingen av Nord-Norgebanen vil skape stor aktivitet i landsdelen. Den kan bidra til å snu flyttestrømmen som i dag går sørover. Når banen er ferdig vil næringslivet få nye muligheter til å utvikle seg. Investeringen vil gi avkastning.

Norge har råd til å bruke de mange milliardene utbyggingen vil koste. Nord-Norgebanen vil gi nasjonen et bedre utbytte enn å investere oljepengene i usikre prosjekter i utlandet. Banen ville vært kommet langt med de pengene Statoil ha sløst bort i Brasil.

Vi håper Svein Arnt Uhre tar feil når han sier at en ny utredning som flertallet i Stortinget går inn for, vil ta svært mange år. I verste fall kan konklusjon bli at det ikke er behov for nye jernbanestrekninger i nord. Da vil pessimistene ha vunnet.

Powered by Labrador CMS