ET STEG VIDERE. Aksjonsgruppen for Nord-Norgebanen var samlet til årsmøte på Fauske nå er de glad for at jernbaneplanene kommer et steg videre. Fra venstre Arve Klingenberg, Svein Arnt Uhre og Hilde Sagland. Foto: Arild Bjørnbakk
ET STEG VIDERE. Aksjonsgruppen for Nord-Norgebanen var samlet til årsmøte på Fauske nå er de glad for at jernbaneplanene kommer et steg videre. Fra venstre Arve Klingenberg, Svein Arnt Uhre og Hilde Sagland.

Vil utrede jernbane mellom Fauske og Tromsø

I Statsbudsjettet foreslår regjeringen å utrede en jernbane mellom Fauske og Tromsø.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE/OSLO: - Dette er et skritt videre, sier Svein Arnt Uhre som leder aksjonsgruppen for Nord-Norgebanen.

Ut av dvale

Tidligere i år var aksjonsgruppa svært så positive til Regjeringen med støttepartiene som tok Nord-Norgebanen ut av dvalen og satte denne saken på dagsorden. Nå er banen med i Nasjonal Transportplan for perioden 2018 til 2029.

Aksjonsgruppa uttalte den gang at de var svært positive til at Regjeringen med støttepartiene oppdaterer utredningen om Nord-Norgebanen.

Med i Statsbudsjettet

I Statsbudsjettet foreslår regjeringen å utrede en jernbane mellom Fauske og Tromsø.

- Vi vet ikke omfanget av dette vedtaket, eller ordlyden i dette, men vi vet et er for denne første perioden. Det er bare å håpe at de da går videre i neste periode, sier Svein Arnt Uhre.

Nå venter han i spenning på hvilken bestilling som har gått til Jernbanedirektoratet i denne saken.

- Det som er helt sikkert er at jernbanesaken har kommet et skritt videre, sier Uhre.

Positivt

Styret i aksjonsgruppa var positivt da Regjeringen sammen med støttepartiene oppdaterte utredningen om Nord-Norgebanen i forbindelse med NTP 2019 - 2028.

I forslaget til NTP står det: «Samferdselsdepartementet vil be Jernbanedirektoratet utarbeide et oppdatert kostnadsanslag for en ny jernbanestrekning Fauske - Tromsø, samt en samfunnsøkonomisk analyse for en slik utbygging. Det skal ikke utarbeides en konseptvalgutredning (KVU) med de formelle og prosessuelle krav som settes til en slik utredning, men KVU-metodikken skal følges så langt det er hensiktsmessig.»

Samfunnsnyttig

For 25 år siden i 1992 ble det beregnet på samfunnsnytten av Nord-Norgebanen. Den gang ble nytten bare beregnet over 25 år og med kalkulasjonsrente på sju prosent. Likevel viste regnestykket at investeringen betalte seg i løpet av de 25 årene.

I dag regnes det på 40 år og med lavere rente på fire prosent. Begge deler bidrar til høyere tall for nytteverdien av investeringen.

Powered by Labrador CMS