EGET ROM. TIF-læreren Gisle Hardy sammen med elevene Tom Erik Nilsen Pedersen (17) og Vegard Rørvik (20) i det rommet der de skal jobbe med oppgaver som en mekaniker innenfor akvakultur må regne med å komme borti. Foto: Eva S. Winther
EGET ROM. TIF-læreren Gisle Hardy sammen med elevene Tom Erik Nilsen Pedersen (17) og Vegard Rørvik (20) i det rommet der de skal jobbe med oppgaver som en mekaniker innenfor akvakultur må regne med å komme borti.

Nytt prosjekt tar form:

- Vil tilpasse oss det behovet som næringa i lokalmiljøet har

På Saltdal videregående er et nytt prosjekt innenfor teknologi og industrifag (TIF) i ferd med å ta form.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: At utdanningsinstitusjoner tilpasser undervisningen etter utviklingen i næringene er ikke noe nytt, men siste skudd på stammen i Saltdal er at de er i ferd med å innrede et eget rom der de skal arbeide med oppgaver som vil være typisk for en akvamekaniker.

- Vi er opptatt av å tilpasse oss det behovet som næringa i lokalmiljøet har, sier Gisle Hardy, en av kontaktlærerne på TIF som jobber med dette prosjektet.

De samarbeider allerede med lokale bedrifter, som for eksempel Salten Aqua. Samme dag som Saltenposten er innom skolen, er tre av elevene på et av Edelfarms anlegg for å hjelpe til med plastsveising.

- Vi tar gjerne imot flere slike oppdrag. Det er også gull verdt at Salten Aqua gir oss utstyr som vi kan bruke i undervisningen, sier læreren.

Utvider verkstedet

TIF-verkstedet ved Saltdal videregående skole er fylt med maskiner og utstyr der elevene kan få øve seg på ulike arbeidsmetoder. Etter hvert har det kommet stadig mer datastyrt utstyr, og nå skal lokalene utvides for å få bedre plass til det.

I tillegg har de altså på gang et eget akvamekaniker-rom der de er i ferd med å lage en modell bestående av to kar med tilhørende rør og pumper.

- Plan B er å få til en egen avdeling med dette i etasjen over oss, sier Gisle Hardy.

Relevante oppgaver

Elevene som nå går i andre klasse får være med på å sette opp utstyret de skal bruke på akvakultur-rommet. Der skal de øve på for eksempel plastsveising, overhaling av pumper, utføre komponentbytter og måle temperatur og vanngjennomstrømning.

- Jeg tror de setter pris på å gjøre noe de synes er relevant, sier læreren, og får bekreftet det hos et par elever som er til stede.

- Det er artig å gjøre noe som betyr noe, synes Axel Korneliussen (18) fra Fauske.

Praktisk og mekanisk

Mens Korneliussen gikk på elektro tidligere, startet Tom Erik Nilsen Pedersen (17) fra Saltdal rett på TIF.

- Jeg valgte linja fordi vi har mye praktisk arbeid, og så kommer man fort ut i jobb, sier han.

- Jeg søkte hit fordi det er dette jeg interesserer meg for - det mekaniske, sier Vegard Rørvik (20) fra Straumen.

Legger til rette

Behovet for arbeidskraft i ulike varianter er stort i den voksende oppdrettsnæringa.

- Med dette prosjektet kan elevene få enda bredere kompetanse, sier Gisle Hardy.

Han er opptatt av å tilrettelegge undervisningen til hver enkelt av de 15 elevene i klassen ut fra hvilke interesser de har og hva de har lyst til å arbeide med i framtiden, men de må selvsagt terpe på de grunnleggende ferdighetene også.

- Min erfaring er at det gir fornøyde elever, og dermed god læring, sier Hardy.

Powered by Labrador CMS