SKILTGJENKJENNING. Fauske IL langrenn ønsker å sette opp utstyr for skiltgjenkjenning på veien inn mot skianlegget i Klungsetmarka og ser for seg en pris på rundt 30 kroner per tur. Foto: Fauske IL langrenn
SKILTGJENKJENNING. Fauske IL langrenn ønsker å sette opp utstyr for skiltgjenkjenning på veien inn mot skianlegget i Klungsetmarka og ser for seg en pris på rundt 30 kroner per tur.

Vil ta betalt for turer til Klungsetmarka

Fauske IL Langrenn søker om tillatelse av Fauske kommune til å etablere skiltgjenkjenning langs Markaveien opp til skistua. Inntektene skal gå til vedlikehold av veien.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Markaveien er en vei Fauske IL langrenn etablerte for cirka 15 år siden, for tilkomst til den nye skistadion og skistua.

Fauske IL langrenn har driftsansvar for hele strekningen.

Uønskede hendelser

- De siste årene har det vært en stor økning i trafikken opp til skistua, og dette er gledelig. Men det har også vært en del uønskede hendelser der veien og parkeringsplassen har blir brukt til «tullkjøring» i høy hastighet, skrive Ola Tande på vegne av Fauske IL langrenn i en søknad til Fauske kommune.

BOM. På kartet ser man hvor det tenkes at bommen skal stå. Foto: Fauske IL langrenn
BOM. På kartet ser man hvor det tenkes at bommen skal stå.

Går ut over sikkerheten

- I tillegg har det vært et økende antall bobilturister som bruker parkeringsplassen og i enkelte tilfeller selve skistadion til fricamping. Dette er uheldig og går ut over sikkerheten i anlegget, og langs Markaveien, heter det videre.

Ved å etablere en "bom" håper de at den uønskede trafikken avtar, og veien og anlegget bare brukes av de som har interesse i selve marka og skianlegget.

Midler til vedlikehold

- Markaveien er i dårlig forfatning, og den økende belastningen på veien gir oss hyppigere behov for vedlikehold, en bomavgift vil være med på å dekke inn de utgiftene vi har på sommer og vintervedlikehold av Markaveien, fra krysset Markaveien – Lundengveien, og opp til skistua i Klungsetmarka, skriver idrettslaget videre.

30 kroner per tur?

- Hovedoppgaven til Fauske IL langrenn er å skape skiglede for barn og ungdom, ikke
bruke de få ressursene vi har på veivedlikehold.

Drift vil Finter AS stå for, og Fauske IL langrenn foreslår en passeringspris på rundt 30 kroner per tur/retur.

Skiltgjenkjenning skal sørge for at kjøretøy-eier blir belastet. Grunneiere og andre med offentlig interesse i området kan sorteres ut, slik at disse ikke blir belastet.

Fauske IL ønsker snarlig behandling slik at bommen kan settes i drift før
vintersesongen starter..

Ikke helt avklart

Til Saltenposten sier Tande at hvordan løsningen i praksis blir ikke er helt avklart ennå, men at de har et stort ønske om å få til en ordning.

- Det er mange muligheter. For noen år siden hadde kommunen ansvar for vedlikeholdet av veien. Nå er det idrettslaget som må sørge for vedlikehold. Vi ønsker å få kontroll på trafikken og få ned unødvendig trafikk langs veien og dermed mindre slitasje på den. Det har flere ganger vært utforkjøringer på strekningen, sier han.

Må ha god vei

Han er forberedt på at det vil komme reaksjoner på at folk må betale for seg, men sier at de er avhengige av en god og sikker vei inn til anlegget, og at dette er en av måtene de kan få inn midler til vedlikehold på.

- Det er innført betaling på andre utfartsområder i kommunen, minner han om og legger til slutt til at de både har rustet opp veien og skal også i år jobbe med den for å få den i bedre forfatning.

Powered by Labrador CMS