OVERTAR. Iris Salten IKS overtar all søppeltømming selv, etter konkursen i Retur AS. Foto: Bjørn L. Olsen
OVERTAR. Iris Salten IKS overtar all søppeltømming selv, etter konkursen i Retur AS.

Søppel-konkursen:

Vil overta tømmingen for godt, og tilbyr jobb til Retur-ansatte

Styret i Iris Salten IKS har vedtatt å overta søppeltømming selv, og tilbyr nå jobb til de ansatte i konkursrammede Retur AS.

Publisert Sist oppdatert

- Styret har gjort en prinsippbeslutning som gjelder dersom dette skulle skje, og vi vil ta over kjøringen i egen regi på grunn av den usikkerheten som er knyttet til å ha det ute på anbud, sier Leif-Magne Hjelseng.

Tirsdag 19.20 fikk han beskjed om konkursen, som rammer 13 ansatte i Salten.

Utfordringer

Iris har sett at bytte av entreprenør har skapt utfordringer gang på gang. Det er noe av bakgrunnen for at de fremover vil ta seg av kjøringen selv.
- Vi har utfordringer hver gang en ny entreprenør kommer inn, og det er for dårlig kvalitet. For å sikre god og jevn kvalitet i hele Salten, har styret bestemt seg for å ta over dette i egen regi, sier Hjelseng.

Dermed blir Iris Salten en del av trenden etter gigantkonkursen i RenoNorden, som kjørte søppel til rundt én av tre husstander i landet.

TØMMER SELV. Administrerende direktør Leif Magne Hjelseng (f.v.) i Iris Salten sammen med daglig leder Anders Tverbakk i Retura Iris, arbeidsleder for innsamling Runar Horn og driftssjef André Johnsen i Iris Service. Fra 11. mars vil alle husholdningene i distriktet få tømt dunkene etter at selskapet fra Moss nå har kastet kortene. Foto: Iris
TØMMER SELV. Administrerende direktør Leif Magne Hjelseng (f.v.) i Iris Salten sammen med daglig leder Anders Tverbakk i Retura Iris, arbeidsleder for innsamling Runar Horn og driftssjef André Johnsen i Iris Service. Fra 11. mars vil alle husholdningene i distriktet få tømt dunkene etter at selskapet fra Moss nå har kastet kortene.

I etterkant av konkursen gjorde Fagbladet en gjennomgang av hva kommunene foretok seg etter konkursen. Per 14. november 2018 hadde 87 kommuner bestemte seg for å stå for søppeltømmingen i egen regi på permanent basis.
39 kommuner drev midlertidig i egenregi, men hadde ikke bestemt seg for framtidig løsning.
37 kommuner hadde midlertidig privat leverandør, men hadde ikke bestemt seg for framtidig løsning.
10 kommuner hadde valgt å sette tjenesten ut på nytt anbud.

Tilbud om jobb

Iris hadde også i forkant av konkursen laget en beredskapsplanen, som innebærer at de selv tar over søppelkjøringen. Fra 11. mars mener Hjelseng at alt skal være som normalt.

- Vi trenger noen dager for å få bilene på plass. Vi har ikke vært fornøyd med bilene Retur har brukt, og derfor anskaffer vi egne, sier Hjelseng.

Han vil derimot forsøke å rekruttere av Retur AS sine ansatte.
- Vi er i dialog med de ansatte, og de aller fleste vil få tilbud om jobb hos oss.

Usikker på tap

- Vil dere lide tap som følge av konkursen?
- Det er veldig vanskelig å si. Vi har god oversikt over hva det koster å ha mannskaper og hva det koster å ha bilene i drift. Vi er veldig spent på hvilke synergier vi får av å overta alt selv, slik at dette kanskje ikke påfører oss økte kostnader, sier Hjelseng.

Pensjons og lønnsforhold kan spille inn på hvordan økonomien til Iris rammes av konkursen.
- De ansatte kommer sannsynligvis fra en avtale med dårligere pensjonsavtale, mens lønn har jeg ikke full oversikt over. Det jeg vet er hvilke arbeidsforhold de får hos oss, sier Hjelseng.

Ikke mulig å forutse

Som Saltenposten tidligere har skrevet, har Retur AS trukket seg fra flere avtaler hvor de har levert inn for lavt anbud. Det har i minst et tilfelle ført til lange prosesser i rettsapparatet.

Men det var tap av en stor avtale i vestfold som ble avgjørende for selskapet, etter hva Hjelseng forstår.

- Selskapet ble valgt utelukket på pris, hva tenker du om den avgjørelsen nå?
- Når vi legger slike ting ut på anbud setter vi ganske mange krav til de som kan gi anbud. Vi setter krav til avtaler med de ansatte, krav til kjøretøy og mange andre ting, sier Hjelseng.

Han mener pris blir det avgjørende når alle selskapene må oppfylle de samme kravene.
- Retur har levert gode tjenester mange steder før de ble valgt her i Salten. Det var ingenting som tilsa at de ville få økonomiske problemer. Den avtalen de nå taper mye penger på var ikke mulig å se da, sier Hjelseng.

- Vi er veldig fornøyd med den kvaliteten de har hatt det siste halvåret, etter først å ha hatt noe oppstartsproblemer.

Powered by Labrador CMS