Sjunkhatten folkehøgskole.
Sjunkhatten folkehøgskole.

Vil ha rettferdighet for Sjunkhatten Folkehøgskole

Nordland Frp vil stille muntlig spørsmål om Sjunkhatten Folkehøgskole i fylkestinget, og har også foreslått en uttalelse til Stortinget som det skal stemmes over.

Publisert Sist oppdatert

Denne uka kommer Nordland Frp med forslag i fylkestinget om å stemme over denne uttalelsen:

Rettferdighet for Sjunkhatten Folkehøgskole

Det har i lang tid vært bred politisk enighet om etablering av Sjunkhatten Folkehøgskole i Nordland fylkeskommune.

Sjunkhatten folkehøgskole ønsker å bli landets første barrierefrie og reelt universelt utformede folkehøgskole. De vil gjøre en forskjell med å jobbe med viktige samfunnsproblemer. I Nordland er 14 prosent av ungdommene mellom 15 og 29 år verken i utdanning, opplæring eller jobb. Sjunkhatten ønsker å være ei bru til videre utdanning og arbeidsliv.

Sjunkhatten er altså et samfunnsutviklingsprosjekt med samfunnsmål som treffer midt i Nordland fylkeskommune sine målsetninger om å jobbe aktivt for å motvirke utenforskap. Prosjektet har pågått i 11 år, det er lagt ned en enorm innsats.

I tillegg har det nylig kommet en offentlig utredning [NOU 2022: 16. En folkehøgskole for alle - Vilkår for økt kvalitet og mangfold i folkehøgskolene]. Utredningen poengterer behovet for en folkehøgskole med tilbud nøyaktig i den formen som er tiltenkt til etableringen i Valnesfjord.

Sjunkhatten folkehøgskole er ikke med i regjeringen sitt forslag til statsbudsjett og ei heller med i budsjettforliket, dette til tross for diverse tverrpolitiske ønsker og lovnader. Nordland fylkeskommune har brukt mange millioner på prosjektet, det siste var bevilgningen på 4 MNOK for første fase av prosjektutviklingsfasen til skole og internatbygg.

Anbudsdokumenter for neste fase er klare, prosjektet er klart - og fortjener framdrift. Nordland fylkesting ber derfor Stortinget om å sikre fremdrift i prosjektet ved å bevilge de nødvendige midler (11 millioner) ved ny salderingen eller gjennom vedtatt budsjettramme for kunnskapsdepartementet.

Powered by Labrador CMS