ARBEIDER MOT MOBBING. Elisabeth Maarnes er prosjektleder for Omnimodellen som skal innføres i Fauske kommune.

Elisabeth i ny jobb:

- Vi trenger tydelige voksne for å bekjempe mobbing blant barn og unge!

Det sier Elisabeth Maarnes. Hun er nyansatt som prosjektleder for Omnimodellen, storsatsningen for barn og unge i Fauske-samfunnet.

Publisert

FAUSKE: På kontoret til Elisabeth Maarnes er det lyst, varmt og hyggelig selv om mørkt høstvær preger utsikten fra vinduene i 2. etasje i Edvardsengården på Fauske. 

Prosjektlederen som skal fronte kampen mot mobbing blant barn og unge i kommunen de neste tre årene framstår som lun og trygg. Når hun etterlyser voksne som tør å være voksne, så understreker hun at det nettopp innebærer å være lun og trygg – men samtidig sette tydelige grenser mellom akseptabel og ikke akseptabel oppførsel blant barn og unge.

Samme rammer

Elisabeth Maarnes skal lede arbeidet med å innføre den såkalte Omnimodellen i oppvekstsektoren på Fauske. Modellen er en veileder til forståelse og kunnskap i arbeidet med å gi barn og unge et trygt og godt oppvekstmiljø. 

Elisabeth vil at hele oppvekstsektoren i Fauske skal gjøre seg kjent med konseptet. Hun mener det er viktig at barn og unge møter voksne som lener seg på det samme rammeverket i alt fra skoler og barnehager til ungdomsklubber og idrettslag.

Bred erfaring

Elisabeth er svært erfaren i arbeidet med barn og unge. Hun har hatt nesten alle roller det er mulig å ha i skoleverket. Hun har vært kontaktlærer, inspektør, rådgiver og rektor i grunnskolen i Saltdal og hun har vært avdelingsleder i videregående skole samme sted. 

Hun har sett mange ulike mobbe-program komme og gå opp gjennom årene og hun forstår at foreldre og de som arbeider i oppvekstsektoren har mistet litt troen på at noe nytter. Det er dokumentert at mobbing fremdeles skjer i rikt monn i norsk skole.

Bygger på forskning

Når Elisabeth likevel har tro på at Omnimodellen vil virke, så er det fordi den er så sterkt faglig forankret. Modellen baserer seg på systematisk forskning og erfaringsbasert kunnskap og tar sikte på å endre tankesettet hos voksne i deres relasjon til barn. 

Alt i modellen peker mot at en såkalt autoritativ voksenmodell er å foretrekke. Både de som arbeider profesjonelt med barn og vi andre som omgås barn i andre sammenhenger skal gjennom kjennskap til modellen, lære å kombinere varme og forståelse med tydelige krav og forventninger.

Betaler for første året

Arbeidet med å innføre Omnimodellen skal etter planen pågå i tre år og er en storsatsing i Fauske-samfunnet. Statsforvalteren i Nordland har foreløpig finansiert prosjektlederstillingen i ett år. Forhåpentligvis blir det mulig å få finansiering også for de neste to årene.

Det er opprettet en faglig tung styringsgruppe og prosjektlederen samarbeider også med andre fagmiljø som iverksetter modellen i de to nordligste fylkene. Prosjektet skal i all hovedsak rettes mot oppvekstmiljøet i Fauske, men prosjektlederens samlokalisering med RKK (Regionalt Kompetansekontor) gjør det naturlig at andre kommuner i regionen kan hekte seg på og høste erfaringer.

- Et lagarbeid

Elisabet startet i jobben som prosjektleder for få uker siden, men hun har allerede rukket å lage ferdig en helhetlig plan for prosjektet. Hun har gjort ståstedsanalyser og deltatt på møter med ledere av barnehager, skoler og familiens hus. Hun har til og med rukket å delta på en del foreldremøter og snart står FAU-møter for tur. Senere skal også frivillige organisasjoner for barn og unge involveres.

Mange møter med dialog og deling av kunnskap er nødvendig. Elisabeth understreker at det å skape trygge og gode oppvekstmiljø for barn og unge er et viktig og vedvarende lagarbeid i alle lokalsamfunn.

Powered by Labrador CMS