ØNSKER Å SE PÅ EN ANNEN LØSNING. Det å tro at politikken alene kan løse utfordringene i Fauskeskolen, er i beste fall en grov forenkling av sannheten, mener den sittende posisjonen på Fauske. Foto: Privat
ØNSKER Å SE PÅ EN ANNEN LØSNING. Det å tro at politikken alene kan løse utfordringene i Fauskeskolen, er i beste fall en grov forenkling av sannheten, mener den sittende posisjonen på Fauske.

Utfordringene i Fauskeskolen:

- Vi ønsker riktige tiltak, ikke forhastede beslutninger

Det å tro at politikken alene kan løse utfordringene i Fauskeskolen, er i beste fall en grov forenkling av sannheten, mener den sittende posisjonen på Fauske.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: I forrige kommunestyremøte ble mindretallets forslag om mobbeombud nedstemt.

- Vi skjønner at dette kan virke rart, all den stund det er skyhøye mobbetall i skolene våre. Flertallet blir beskyldt for å ikke ville sette i verk tiltak, og det pekes på at det er tid for handling. Vi er enige i at det er tydelig at noe må gjøres i skolen, men det er også tydelig at vi er uenige om hvem som sitter på fasit, sier Dina Ferstad (Ap).

Ingen rask løsning

Det at politikken, uten å ha hentet innspill fra noen av de som er involvert i skolehverdagen, skal vite hva som er de beste tiltakene og de beste løsningene i en så alvorlig problemstilling som dette, mener posisjonen er å ha litt for høye tanker om egen innsikt i saken.

De mener at handlingene som skal settes i verk uansett ikke vil ha umiddelbar effekt, og selv om kommunestyret skulle satt i verk et mobbeombud, ville heller ikke dette gitt noen svar på kort sikt.

- Vi tenker at dersom et mobbeombud skulle fått vist om det gjorde noe for situasjonen, så hadde det nok måttet være en stilling som strakk seg over mer enn et skoleår, som var det som var foreslått fra mindretallet, fortsetter Ferstad med hele den sittende posisjonen i ryggen.

Det har haglet kritikk

- Det er trist at det sitter politikere der ute som prøver å sette oss i et dårlig lys, både kommentarfelt og avisinnlegg som handler om at vi ikke ser alvorligheten i resultatene av elevundersøkelsen.

- Det er tvert imot faktisk, vi ønsker ikke å ta noen forhastede beslutninger som mest sannsynlig ikke vil gi de resultatene skolene trenger. Det vi derimot ønsker er å involvere bredt, få mest mulig innspill fra menneskene dette handler om. Det er ingen tvil om at det haster å sette inn tiltak, og vi jobber aktivt med dette og har stort fokus på det, fastslår Ferstad.

- Det er disse stemmene som betyr noe

- Vi ønsker å involvere bredt for å sammen komme frem til gode, konstruktive tiltak.

Posisjonen mener at foreldre, elever, ansatte, ledelse og politikk trenger å møtes for å diskutere og se hverandres sider av dette.

- Vi ønsker å lytte til menneskene som står i dette i det daglige, menneskene som blir berørt og ikke minst menneskene som hver dag gjør alt de kan for at elevene skal ha det bra på skolen. Det er disse stemmene som betyr noe.

- Elevenes tur

Ferstad er klar på at politikere ikke på noen måte skal sitte og bestemme hva elevene trenger:

- Vi må høre også deres stemme, det er elevenes tur nå. Vi tenker at det å arrangere en fagdag med mulighet for drøfting og åpne diskusjoner er en egnet arena. Vi håper både elever, foreldre og ansatte bruker sine kanaler for å komme med innspill i forkant av fagdagen, slik at alles stemmer blir hørt.

Powered by Labrador CMS