FOREBYGGENDE RÅD. Johan Benitez (t.v.) er politikontakt og Fredrik Hagen er patruljeleder ved Fauske politistasjon. De har begge sett hvor ille det kan gå når det smeller, og har derfor noen gode råd til ungdom og foreldre. Foto: Lise Ailin Rosvoll Berntzen
FOREBYGGENDE RÅD. Johan Benitez (t.v.) er politikontakt og Fredrik Hagen er patruljeleder ved Fauske politistasjon. De har begge sett hvor ille det kan gå når det smeller, og har derfor noen gode råd til ungdom og foreldre.

Klar oppfordring til foreldre:

- Vi har ingen ungdommer å miste

Våren er i anmarsj og snart vil mopeder og lettmotorsykler være å se på veiene. Johan og Fredrik ved Fauske politistasjon ønsker å gå en trygg sommersesong i møte.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Johan Benitez er politikontakt og Fredrik Hagen er patruljeleder ved Fauske politistasjon.

De har begge sett hvor ille det kan gå når det smeller, og har derfor noen gode råd til ungdom og foreldre om hvilke forholdsregler det kan være greit å tenke på, før man setter seg på en lettmotorsykkel eller en moped.

- Det er ikke mer enn et lite hull i veien, oljesøl, grus eller lignende som skal til for at man mister kontrollen, sier Benitez.

Fra glede til sorg

Om sommeren kjører Benitez gjerne på tur med motorsykkelen sin når han ikke er på jobb. Han har også tidligere vært ansatt som politimotorsyklist ved Trafikkorpset i Oslo.

Han kan lett sette seg inn i gleden man kjenner på når våren kommer og tiden endelig er inne for å hente motorsykkelen ut fra vinterlagring. Han har kjent på frihetsfølelsen det gir å kjøre langs veiene.

Samtidig har han også sett alt for mange eksempler der det har gått fra glede til sorg. Fra livets lyseste side, til alvorlige skader og i aller verste fall død.

INGEN Å MISTE. Johan Benitez har tidligere vært ansatt som politimotorsyklist ved Trafikkorpset i Oslo. Han har stor forståelse for gleden ungdommen føler ved å få sin første moped eller lettmotorsykkel, men oppfordrer til forsiktighet. - Vi har ingen å miste, sier han. Foto: Privat
INGEN Å MISTE. Johan Benitez har tidligere vært ansatt som politimotorsyklist ved Trafikkorpset i Oslo. Han har stor forståelse for gleden ungdommen føler ved å få sin første moped eller lettmotorsykkel, men oppfordrer til forsiktighet. - Vi har ingen å miste, sier han.

Ingen å miste

Benitez og Hagen har sett at det har blitt en trend blant unge sjåfører å trimme lettmotorsykler og mopeder. Dette bekymrer dem nå når vi går mot sommersesongen og mange ferske, unge sjåfører skal ut på veiene.

- Vi har ingen å miste, forklarer Benitez

- Det er viktig å forstå at trimming kan være farlig og ulovlig. Når du trimmer en lettmotorsykkel eller moped, øker du hastigheten og ytelsen på kjøretøyet utover det som er tillatt av produsenten. Dette kan føre til at kjøretøyet blir vanskeligere å kontrollere og dermed blir mer utsatt for ulykker, sier patruljeleder Fredrik Hagen.

Han viser til en rapport som er gjort av Statens vegvesens ulykkesanalysegrupper (UAG), som viser at 59% av mopeder som har vært involvert i dødsulykker har vært trimmet.

Videre forklarer Benitez at politiet erfarer at både voksne og ungdommer modifiserer og kjøper uoriginale eksospotter som lager mye støy.

- Her må vi være raus med naboer og lokalmiljøet, slik at alle kan oppleve våren og sommeren på en best mulig måte, sier han.

Oppfordring til foreldre

Benitez og Hagen håper at foreldre forsikrer seg om at ikke deres ungdommer kjører sykler som er ulovlig trimmet, og som støyer slik at de av den grunn er ulovlig.

- Nå ønsker politiet først og fremst å henvende seg på mildeste måte med opplysning, råd og veiledning. Vi håper selvfølgelig at en slik tilnærming vil føre frem, og at vi slipper å gi bøter og kontrollsedler på et senere tidspunkt, opplyser Benitez.

Begge to er klare på at det er tryggheten til ungdommen og øvrige trafikanter som bør stå fremst i pannebrasken hos alle.

Økt kontrollvirksomhet

Patruljeleder Hagen informerer om at det i tiden fremover vil bli et økt antall kontroller fra politiets side. Og at dette er et preventivt tiltak for å forhindre at ulykker skal skje.

Videre tilføyer Benitez at det vil bli satt opp kontroller ved videregående skoler sammen med Statens vegvesen.

- Men vi håper selvsagt at vi slipper å gi reaksjoner, og at det er nok å informere både foreldre og ungdom på forhånd, sier patruljeleder Hagen.

Krøll med forsikring

I tillegg til farer ved å trimme en lettmotorsykkel eller moped, samt risiko for tap av førerrett og bøter, så er det også viktig å vite at trimming kan føre til at du mister forsikringen på kjøretøyet.

Forsikringsselskaper vil nemlig ikke dekke skader som oppstår som et resultat av ulovlig trimming.

- Det er viktig å huske på at lettmotorsykler og mopeder er ikke designet for høy hastighet. De har mindre hjul og mindre bremser enn større kjøretøy, og dette gjør dem mer sårbare for ulykker. Å trimme kjøretøyet kan øke risikoen for ulykker og skader betydelig, sier patruljelederen.

Gode råd på veien

I stedet for å trimme lettmotorsykler og mopeder, bør sjåfører fokusere på å kjøre på en trygg og ansvarlig måte, råder han.

- Dette inkluderer å bruke hjelm og annen beskyttelsesutstyr, følge trafikkregler og holde seg til tillatt hastighet. Ved å kjøre trygt og ansvarlig, kan du unngå ulykker og skader, og nyte turen på en trygg og ansvarlig måte.

Powered by Labrador CMS