BER OM FORSTÅELSE. F.v. Ailin Furnes og Anniken Pedersen gjør klart til vaksinering. Stående bak: helsesykepleier Trude Zahlsen Foto: Sørfold kommune
BER OM FORSTÅELSE. F.v. Ailin Furnes og Anniken Pedersen gjør klart til vaksinering. Stående bak: helsesykepleier Trude Zahlsen

Helsesykepleiere i Sørfold ber om forståelse:

- Vi har ikke mulighet til å ta telefonen hver gang

Mange ringer for å bytte time til koronavaksinering eller be om utskrift av koronapass. Helsesykepleierne i Sørfold ber om forståelse for at de har begrenset kapasitet til å ta telefonen.

Publisert Sist oppdatert

SØRFOLD: Det opplyser Sørfold kommune på sine hjemmesider.

Ber om forståelse

Helsesykepleier Trude Zahlsen forteller at de får svært mange telefoner i løpet av dagen fra innbyggere som vil bytte sin time til vaksinering.

- Vi har ikke mulighet til å ta telefonen hver gang den ringer, og ber om forståelse for dette. Men vi ringer tilbake til alle som ikke har fått svar, enten samme dag eller dagen etter, sier hun.

Flere vil ha koronapass

Nå er det også mange som ringer og ber om koronapass utskrevet fra helsestasjonen.

Helsesykepleieren forklarer at dette kommer på toppen av jobben de egentlig er satt til å utføre.

De forklarer at de ønsker å være tilgjengelig for innbyggerne, og strekker seg langt, men at de er nødt til å prioritere.

- Dette tar mye tid for oss, og vi ønsker at folk som ikke bruker internett ringer den nasjonale koronatelefonen 815 55 015, eller fyller ut og sender inn skjema til Helfo som er laget med tanke på ikke-digitale brukere.

Noen har behov for hjelp

- For de som har bank-id er det best å få noen man kjenner til å hjelpe seg med innlogging og nedlasting av koronasertifikatet, skriver kommunen på sin hjemmeside.

Videre opplyser kommunen at Seniornett Sørfold tilbyr dataopplæring for nybegynnere, og vil ha koronapass som tema på neste treff.

Powered by Labrador CMS