FØRSTE OG SISTE. Marianne Tverå fra Fauske har hatt sin Mercedes CL 200 Cabriolet siden hun var 18 år, og det er en bil hun aldri kommer til å kvitte seg med. Foto: Helge Simonsen
FØRSTE OG SISTE. Marianne Tverå fra Fauske har hatt sin Mercedes CL 200 Cabriolet siden hun var 18 år, og det er en bil hun aldri kommer til å kvitte seg med.

Gammel kjærlighet ruster ikke:

- Vi brukte drillstaven til å slå med

Gammel kjærlighet ruster ikke. I hvert fall ikke om man passer godt på den.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: De er liksom blitt synonyme med hverandre, Marianne Tverå (34) og hennes 2000-modell Mercedes-Benz CL 200. For hvis du ser den ene, er neppe den andre så langt unna.

- Nei, det er helt sant. Jeg foretrekker å bruke denne bilen når jeg kan, sier tobarnsmoren og ler godt.

Drømmen

Hun er vokst opp i et hjem hvor det egentlig bare var to regler.

- Vi skulle oppføre oss ordentlig, og det er Mercedes som er bilmerket vi kjører, sier Marianne.

Inspirasjonen bak bilen som har vært Mariannes siden én måned etter hun fylte 18 år, kom fra da hun var lita jente, og som jenter flest lekte med barbiedukker. Barbie hadde cabriolet, og det skulle selvsagt Marianne også.

- Jeg husker på ungdomsskolen at det var en Mercedes SL som var tingen, men pappa fikk meg til å forstå at en CL med fire seter som kunne fungere hele året var mye bedre.

FUNGERER TIL ALT. Helt siden hun fikk lappen tilbake i 2007, har Mercedesen til Marianne Tverå fungert som en hverdagsbil. - Fungerer like bra i 20 minus som i 30 pluss, sier hun og ler. Foto: Helge Simonsen
FUNGERER TIL ALT. Helt siden hun fikk lappen tilbake i 2007, har Mercedesen til Marianne Tverå fungert som en hverdagsbil. - Fungerer like bra i 20 minus som i 30 pluss, sier hun og ler.

Ble virkelig

Så etter mange år med sparing og målrettet jobbing mot den store dagen, kunne hun gå til innkjøp av bilen som hun har i dag. Hun er den andre eieren av 2000-modellen, og hvis det ikke skjer noe dramatisk, blir hun også den siste.

- Jeg kan ikke kvitte meg med denne nei. Det har vært den første babyen min siden dagen jeg satte meg bak rattet, og det skal den fortsette med. For den er jo perfekt på alle måter. Fungerer som en helt vanlig bil om vinteren, og på sommeren, med taket nede, er det ingen ting som slår følelsen av å kjøre uten tak, sier hun lattermildt

- Og både ungene om mannen min vet at dette er min bil, ler Marianne.

BRUKES HELE ÅRET. OM man tar vare på den, er det ingen problem å bruke en Mercedes CL som vinterbil også. Foto: Helge Simonsen
BRUKES HELE ÅRET. OM man tar vare på den, er det ingen problem å bruke en Mercedes CL som vinterbil også.

Passer selv

Hun er nøye på vedlikeholdet, og gir mye skryt til faren som alltid har hjulpet til. Særlig en gang hun fikk trøbbel med startmotoren på Shell.

- Da måtte pappa komme ned å finne ut av hva som var galt. Så han spurte om jeg hadde noe som var langt og hardt, og det nærmeste var en drillstav. Den brukte vi til å slå litt i starteren, og da fungerte alt igjen, sier hun.

Det var en øvelse hun har måttet gjøre noen ganger, til store øyne fra eldre menn som ikke helt skjønte hvorfor det sto en dame og hamret løs i motorrommet med en drillstav.

- Men det gikk i lang tid før jeg endelig fikk byttet startmotoren. Da den endelig kom ut, var den fullstendig merket av overbevisende slag fra en drillstav, sier hun med et smil.

MANGE MIL. Marianne Tverå (34) har tilbragt mange tusen kilometer bak rattet i bilen hun kjøpte bare én måned etter hun fylte 18 år i 2007. Foto: Helge Simonsen
MANGE MIL. Marianne Tverå (34) har tilbragt mange tusen kilometer bak rattet i bilen hun kjøpte bare én måned etter hun fylte 18 år i 2007.
Powered by Labrador CMS