Anita Helene Hall
Norsk Bergindustri
Debatt:
Verden trenger dolomitt fra Kvitberget
Et dolomittbrudd på Kvitberget og tilhørende havn ved Langset er ikke bare viktig for evnen til å produsere forsvarsmateriell, det er også sikkerhetspolitisk viktig på andre måter.
Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Saltenposten til epost redaksjonen@saltenposten.no
Dolomitt har avgjørende betydning både for lokalsamfunn og norsk industri, men også for Europa og global sikkerhet. En avklaring av søknaden om driftskonsesjonen til SMA Nordland for Kvitberget dolomittbrudd må komme rask
Dolomitt er en svært viktig råvare for industrien og brukes i produksjon av alt fra papir til maling og lakk. Dessuten inngår dolomitt i fremstillingen av jern og stål, som blant annet forsvarsindustrien er helt avhengig av.
Forekomstene av dolomitt i Skandinavia vil være tomme om syv–åtte år. Skal industrien unngå store problemer, må det åpnes nye uttak. Dette er ikke bare en problemstilling her i nord. EU har på rekordtid behandlet og vedtatt sin Critical Raw Materials Act (CRMA) for å øke utvinningen av mineraler i Europa, øke gjenbruker av mineraler og sikre at europeiske land ikke gjør seg avhengig av mineralimport fra enkeltland.
Mange av de landene som Europa i dag importerer mineraler fra, har et helt annet forhold til HMS, naturbruk og ikke minst menneskerettigheter enn det vi tar for gitt i Norge. Fortsatt er det utfordringer knyttet til barnearbeid ved mineralutvinning i enkelte land.
Vestlig industri har over mange år gjort seg stadig mer avhengig av å importere mineraler og metaller fra andre verdensdeler. I dag har Kina og kinesisk-kontrollerte selskaper nært monopol på utvinning av mineraler. Vi har allerede sett flere eksempler på hvordan Kina utnytter denne situasjonen i et geopolitisk bilde.
Et dolomittbrudd på Kvitberget og tilhørende havn ved Langset er ikke bare viktig for evnen til å produsere forsvarsmateriell, det er også sikkerhetspolitisk viktig på andre måter. Norge er ikke lenger en endestasjon for mottak av allierte forsterkninger. Nå skal vi sikre at forsterkninger kan sendes videre til de nye NATO-medlemmene Sverige og Finland, noe som betinger isfrie havner som klarer å ta imot store skip. Jernbanen er driftsmessig usikker, og transport med biler tar lang tid.
Et annet moment er at arbeidsplasser, bosetting og aktivitet er viktig for beredskapen i nord. Prosjektet vil ifølge SMA Nordland gi 30–40 nye arbeidsplasser, som gjennom ringvirkninger vil skape minst det dobbelte antall jobber. Det er altså viktig ikke bare for lokalsamfunn og skatteinntekter, men også for forsvarsindustrien, NATO og verdens sikkerhet.
I Bodø planlegges det å etablere en hydrogen-fabrikk. De vil trenge dolomitt. Men vel og merke dolomitt utvunnet på en bærekraftig måte.
Og miljø er en grønn tråd gjennom Kvitberget-prosjektet. Maskinene, knuseverket, lastebilene og fraktebåtene skal være mest mulig miljøvennlige. I den nye fabrikken i Mo Industripark skal SMA Nordland ta i bruk en ny industriprosess som gir brent dolomitt – en nødvendig innsatsfaktor blant annet for sementindustrien, samtidig som avgassene omgjøres til e-fuel. Dette er et drivstoff som fremstilles av hydrogen og CO2 ved hjelp av fornybar elektrisitet.
Hvis ikke SMA Nordland kommer i gang med uttaket av dolomitt fra Kvitberget, vil vi om ikke mange år måtte hente vesentlig mer høykvalitets dolomitt fra Kina og India. Ikke er det bærekraftig, og ikke bidrar det til å trygge norsk sikkerhetspolitikk.
Anita Helene Hall
Generalsekretær
Norsk Bergindustri