TILBAKE ETTER TI ÅR. Personalsjef Ingrid Alterskjær (t.v.) og Oddveig Karlsen har kommet seg inn i rådhuset på Fauske og er nå tilbake til der de opprinnelig hadde kontorer for ti år siden. Alle foto: Frida Kalbakk
TILBAKE ETTER TI ÅR. Personalsjef Ingrid Alterskjær (t.v.) og Oddveig Karlsen har kommet seg inn i rådhuset på Fauske og er nå tilbake til der de opprinnelig hadde kontorer for ti år siden. Alle foto: Frida KalbakkMÅ BO SEG INN. De fleste av staben har vinterferie denne fredagen. Men de som sitter rundt lunsjbordet er enige i at det er godt å være på plass i rådhuset. - Det er mer arbeidsro her, sier Toril Justad.NY DRAKT. Rådhuset på Fauske har gått gjennom flere prosesser og fått ny drakt, med den opprinnelige fargen fra den gangen det ble bygget. Nå er det også folk tilbake i huset.

To uker med flyttesjau er over - 25 ansatte er på plass i rådhuset

Personalsjef Ingrid Alterskjær er godt fornøyd med å være tilbake på rådhuset etter ti år.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Det er glissent inne i rådhuset på Fauske. Mange har tatt vinterferie og har fri denne fredagen.

Personalsjef Ingrid Alterskjær derimot er på jobb. De siste ukene har hun og 24 andre ansatte vært på flyttefot, i tillegg til ordføreren.

12 millioner

Ingrid Alterskjær hadde kontor her på huset siden 1998, men i 2009 måtte samtlige flytte over til administrasjonsbygget.

- Det var ikke helsemessig forsvarlig å være her lenger, sier hun.

Hun forteller om råteskader, vann-inntrengning og muggsopp. 12 millioner kroner er brukt på å pusse opp innvendig, og Fauskebygg har stått for jobben. Nye vinduer er på plass, samt nytt ventilasjonsanlegg.

Fornøyde folk

Ti år senere er Alterskjær tilbake på rådhuset, og har flyttet inn på nabokontoret fra der hun var før.

- Alt er ikke på plass riktig ennå. Men det kjennes veldig bra ut, sier hun og smiler.

- Det tror jeg de fleste andre syns også. Folk smiler og er glad.

For ti år siden måtte ordfører, formannskapssekretær, rådmann, samt økonomi- og personalavdelinga flytte ut av rådhuset. Og nå er de tilbake, sammen med blant annet tre kommunalsjefer, kultursjef og kinosjef.

Mangler det estetiske

Alterskjær tar seg tid til å vise oss rundt. Ordførerens kontor er godt innflyttet. Veggpynten er allerede på plass. Rådmannen har kontor like bortenfor, der rådmannen også satt tidligere.

- Det er ikke veldig pent overalt her da. Det er mange forskjellige gulvtyper og ganske slitt. Men det er nå bare estetisk. Det er i alle fall ikke farlig for helsen å være her lenger, sier hun.

Det er mange kriker og kroker og ganger man nesten ikke kunne gjette at var her. På et av hjørnekontorene sitter regnskapskonsulent Oddveig Karlsen.

- Dette er et pent, lyst og stort kontor, sier hun.

- Men det beste er at det er stille og rolig. I administrasjonsbygget var det mye folk som gikk forbi hele tiden.

Post-it

På de gamle dørene henger det foreløpige post-it-lapper som viser hvem som hører hjemme på kontorene. Skilting er neste punkt på lista. Det samme gjelder å pynte litt på inngangspartiet.

Videre viser Alterskjær fram flere møterom og den gamle formannskapssalen som skal tas i bruk. Kommunestyret vil fortsatt foregå på administrasjonsbygget.

Posisjonen og opposisjonen har egne kontorer på huset, i tillegg skal hovedverneombud få kontor i kjelleren. Sistnevnte er ikke klart.

Arbeidsro

Klokka har blitt 11 og de ansatte har samlet seg på lunsjrommet.

- Vi flytta inn denne uka, så det tar jo litt tid før alt er på plass. Vi må nesten bo oss litt inn før vi kjenner på hvordan det er, sier Margareth Mathisen.

Likevel er flere av de ansatte enige om at de har fått mer arbeidsro og plass i de nye gamle kontorene.

Powered by Labrador CMS